• vrtg
    #10
    A Splinter Cell sorozat, de maga a stealth műfaj is már lassan egy évtizede halott. Helyettük ezek a fedezékrendszeres akció-stealth játékok vannak, ezeket nyomatják nagybetűs „STEALTH” néven. Ami nem meglepő, mert manapság az igazi lopakodós játék fanok kivételével már senkinek nincs kedve 5 percet ülni egy sarokban, csak azért, hogy az arra bóklászó őröket elkerülve csigalassússággal araszoljon tovább hangtalanul a sötétben. Egyszerűen ez van, a tiszta stealth már nem eladható, ezért fel kellett higítaniuk a műfajt a különböző akció elemekkel. Ezért van instant kill gombnyomásra, beépített wh, egy rakás fegyver, xp az ölésekért stb. A probléma ezekkel a játékokkal azonban az, hogy túl nagy hangsúlyt kapnak ezek az elemek a filmszerű hatás kedvéért, a fontosabb részeket pedig teljesen elhanyagolják.

    A Blacklisten már első ránézésre is látszik, hogy ez nem más, mint egy Conviction 2.0. A játékról ordít, hogy ezt ugyanúgy akciójátéknak tervezték, mint az előző részt, csak gondolom az elégedetlenkedők hatására az utolsó néhány hónapban gyorsan implementáltak egy minimalista lopakodás-rendszert, hogy aztán mindenki befoghassa a száját.
    Sokan írják, hogy „d-d-de ugyanúgy van lopakodás mint a régebbi részekben”. Valami tényleg van, de ez még nem elég. Ettől még nem lesz jó lopakodós játék. Olyannyira nem jó, hogy még a SC1-től is bénább. Hogy miért? Lássuk:

    - nincs fény/zaj mérő
    - 2 bites „láthatóság” mechanika: vagy látszol vagy nem
    - háttérzajokat nem lehet felhasználni saját zajok tompítására (de legalábbis nem CT szintjén)
    - 3 féle sebesség guggolásnál (CT-ben 5 volt)
    - „Sam” még akkor is hangtalanul mozog ha fedezékből fedezékbe vetődik
    - különböző felületek ugyanazt a hangot/zajt keltik tök mindegy hogy fa, fém vagy csempe
    - se összetett alarm-rendszer, se következményei nincsenek a lebukásnak (mint pl. PT-ban)
    - nincs lockpick, se hackelés
    - hihetetlenül primitív AI, még legnehezebb fokozaton is teljesen elnéző és dobálja a „stealth killeket” (példa1, példa2, példa3)

    És akkor még nem beszéltem a harmatgyenge történetről és az új köcsög kinézetű és hangú „Sam”-ről. Nem csodálom, hogy Ironside le is lépett a francba, neki is felfordult a gyomra attól, amivé a karaktere vált. Egy szó mint száz, ha valaki szerette a régi részeket(1-2-3) inkább játssza újra azokat, garantáltan jobban jár, mint ezzel a förtelemmel.