• asgh
    #16
    A 700 dolláros árfolyam akkor volt, amikor józan gondolkodású ember nem várt forradalmi bejelentéseket a cégtől: Jobs halála után másfél évvel. Azaz a piac pont, hogy nem a nagy trendváltó, forradalmi bejelentéseket díjazza, hanem a kiszámítható profitot.
    Az apple notik tényleg nem sokban különböznek más ultrabookoktól, merthogy az apple vezette be az ultrabook kategóriát. Vicces egy termék kategória megteremtőjét innováció hiányával vádolni mondván, hogy nem sokban különbözik az őt másolóktól.
    Ami a többiek innovációit illeti: ha számodra az az innováció, hogy végiggondolatlan, később sikertelennek bizonyuló termékeket dobnak piacra, csak hogy pár hónappal a többiek elé vágjanak, akkor az apple valóban nem innovatív.
    Csakhogy az innováció lényege nem az, hogy bedobnak valami merészet, ami aztán vagy elsüllyed a feledés homályába, vagy marginális szerepe lesz, hanem hogy új trendet indítson el abban a piaci szegmensben, amelyet megcéloznak vele.
    A HP pl. még az iPad piacra dobása előtt pár hónappal bemutatta a win7-es táblagépét. Előtte meg ott volt az MS tabletpc koncepciója. Meg lehet nézni mennyit adtak el belőlük és mennyit az iPad-ból. Ki indította tehát el a tablet trendet? Az MS, a HP vagy az Apple?
    Milyen változásokat indított el a Google Glass, a Sony okosóra vagy a Samsung gesztusvezérelt okost TV-je a saját piacukon? Hordanak az emberek okos szemüvegeket, okos órákat vagy hadonásznak az okos TV-jük előtt? Ezekkel a fejlesztésekkel tehát nem sok értelme van példálózni.
    A 4K és a 21:9-es képarányú monitor, vagy a százféle fajta és méretű Note, stb. pedig tipikusan azok a termékek, amikkel az apple sosem fog foglalkozni.
    Az apple elve mindig is az volt, hogy a termék által kiszolgált funkcióra koncentrál és annak rendel alá mindent. Ha ez meghökkentő megoldásokhoz, elavult technikák kukázásához vezet, vagy akár más termékük piaci pozícióját rontja, akkor is ragaszkodnak a szerintük legjobb megoldáshoz.
    Ha viszont azt látják, hogy az adott funkciót a jelenlegi megoldások jól ellátják, akkor egyszerűen nem foglalkoznak azzal a piaci szegmenssel. (Ez alól kivétel, ha az adott termék vagy szolgáltatás a cég függetlenségét erősíti, ezért fejleszt az Apple - akár veszteségesen is - office szoftvereket vagy térképet, de ez megint túlmutat az innováció kérdéskörén.)
    A MacPro-t csak azért hoztam fel példának, mert jól látszik rajta, hogy az Apple fejlesztési filozófiája Jobs halála után sem változott: leástak a gép által ellátott funkció alapjáig, megvizsgálták a felmerülő problémákat és a megoldás során képesek voltak elrugaszkodni a megszokásoktól. Szó sincs tehát az innováció hiányáról, mindössze a konkurencia tanult az eddigi folyamatokból és az apple eddigi unortodox, különc piaci magatartása trenddé vált, ezért több az unortodox, különc termék, mint régebben.
    Csak míg az apple egész vállalati kultúrája ennek a stratégiának a követésére épült, a többiek még csak most tanulják. Így furcsa mód megfordultak az elvárások: míg régen Jobs volt az idióta különc, mára mások eszetlen ötleteihez képest az apple mániákusan aprólékos fejlesztési folyamata tűnik konzervatívnak.