• kvp
    #64
    Szerintem az a statisztika lenne erdekes, ami a megtett utazasokra eso halalos aldozatokkal jaro balesetek szamat hasonlitja ossze. Tehat amiben egy feloras autout a bevasarlokozpontba ugyanugy egy utnak szamit, mint egy repulout. Ez nem veszi figyelembe a kisebb baleseteket es nem veszi figyelembe a tavolsagot.

    Van 31 millio kereskedelmi repules (tehat katonai es magan gepek nelkul). Ebbol kb. 200 zuhan le. Azaz minden 155000-odik. Ez azt jelenti, hogy ha valaki naponta 5x utazik autoval, akkor az evente 1825 ut (gyerek, munka, gyerek, bevasarlas, haza). Tehat autoval a fenti statisztika 84 ev alatt jonne ossze, azaz ha minden nap hasznalja a kocsijat 5x, akkor a repulesi statisztikakkal megegyezo baleseti aranynal kb. ennyi ido alatt halna meg valaki autobalesetben.

    Autokra ugyanez az usa-ban: 960 ut/ev jut minden emberre, tehat napi 2.5 autos utazas. Kb. 40 ezren halnak meg autobalesetben. Ez a 300 millios lakossag eseten 288000000000 autout / ev, amibol 40 ezer halalos. Azaz minden 7200-adik autout halalos.

    Minden repuloutbol kb. minden 155000-edik vegzodik halalos balesettel, mig az autoutakbol minden 7200-adik. Ez alapjan kb. 21.5-szer biztonsagosabb a repulo az autonal, ha csak a megtett utak szamat es az erre eso halottakat nezzuk.

    Egyebkent aki fel a nagy magassagbol torteno lezuhanastol vagy a nagy sebessegu autobalesetektol, az utazhat alacsonyabban repulo, motornelkuli siklasra is kepes repulovel vagy utazhat sportauto helyett valami lassabb, erosebb kasztniju jarmuvel. Az egyetlen gond, hogy a legtobb legitarsasagnal manapsag nem lehet egy lasabb es biztonsagosab repulot valasztani, mig autok eseten nem kotelezo egy muanyag karoszerias, vazmerevites nelkuli sportautoval utazni, raadasul mindezt padlogazzal. Mondjuk a tavolsagi buszoknal is azota nott meg az aldozatok szama, amiota a merevitett onhordo kasztniju ikaruszok helyett egyre tobb az alvazas, puha felepitmenyu nyugati meg azsiai busz.

    ps: Lehetne biztonsagosabb repuloket epiteni es lehetne biztonsagosabb autokat kesziteni. Ahogy elnezem, egyikre sincs piaci igeny, mert a biztonsagosabb repulore joval dragabb lenne a jegy (kb. 10x-ese), mig a biztonsagosabb autoval csak joval lassabban lehetne kozlekedni (mondjuk max. 60-al).