• Vargagy
    #12
    Vihar a biliben. A problémával persze foglalkozni kell, hogy ez a jövőben is így legyen. Jelenleg a két sebezhetőnek ítélt rendszer közül az ADS-B-t sehol sem akarják a radar helyett használni, merthogy ez maga a radar válaszjeladónak (ld. transzponder) egy a korábbiaknál fejlettebb változata, a radaron érkező kérdésre válaszol, csak most már bőbeszédűbben, elsősorban a repülőgép saját műszaereinek adataiból ad le többet az irányítóközpontnak. A szerző, vagy a bulvársajtó ott van eltévedve, hogy összecseréli az ADS-Bt az annak adatait felhasználó nyilvános internetes tájékoztató felületekkel, pl. a flightradar24-el. Ott láthatók a repülőgépek, de ez csak a "célkeresésben" segíti a terroristákat, saját adatot nem tudnak ráültetni.

    A másik, az ACARS rendszer valóban alkalmas arra, hogy ÚTVONALTERV-et (kellően hamisat is) feltöltsenek a repülőgép fedélzeti számítópébe (FMC), de ennek frekvenciája és átviteli protokollja nem nyilvános. Ha rsszfiúk hozzá is jutnának valami bennfentes súgó segítségével hozzá is jutnak az átviteli lehetőséghez, (ezzel valóban kell foglalkozni), a gépet ezen a módon vezetni még nem lehet. Be lehet tenni az FMC útvonalterv-könyvtárába egy új tervet, de azt életbe CSAK A PILÓTA léptetheti.

    Főleg a holywood-i filmek nyomán már sokszor felvetődött, hogy lehessen távirányítással vezetni a gépet arra az esetre, ha a pilóták kiestek a játékból. Ezzel már lehetne durva dolgokat is csinálni, éppen ezért szerintem sohasem fog megvalósulni.