Avagy: Ami a Bibliából kimaradt
  • dregnarr1 #747
    Az Ószövetségben, a héber nyelvű szövegben számos helyen láthatjuk a többesszámot (konkrétan az 'Elohim' is az 'El' többesszáma, akár Isten megnevezésekor, de bizonyos Isten felől érkező cselekvéseket jelző igék is többesszámban vannak.
    Ettől függetlenül, bár írott alakja többesszámra utal, az adott szóhoz kapcsolható melléknevek és igék végződése határozza meg a szó jelentését (tehát ha a melléknév egyesszámban ragozódik, hiába többesszámot jelöl az Elohim, egy személyként fordítandó: Isten). Az írott alak és a jelentés tehát eltérhet.

    A Szentháromság, mint fogalom az Újszövetségben bukkan fel először, ezért az adott vallási ágtól függ, hogy figyelembe veszi-e az ószövetségi többesszámokat, vagy sem.
    Valamelyikük úgy tartja, hogy már ezek a szövegek is a Szentháromság jelenléte miatt jelzik írott formában többesszámmal Istent és ténykedéseit, valamelyikük viszont szimplán a héber nyelvezet különlegességeként tekint ezekre a szövegekre, vagy úgy tekintik, hogy a többesszám Istent és az angyalait jelöli.

    Szóval itt is vannak nézőpontbeli eltérések.

    Külön érdekesség a fentiek figyelembevételével, ami az általad említett jelenetre vonatkozik, hogy később két angyal látogatja meg Lótot Sodomában (aki vendégül látja őket), így itt ismét előjön a kérdés, vajon a korábbi, Ábrahámmal történő találkozáskor a Szentháromságot szimbolizálandó jelent meg a három alak, vagy Isten két angyalával mutatkozott.