• Cat #2
    1. A média által a reklámokból kapott bevétel nem fedezi a tartalomelőállítás költségeit. Ugyan az internet egyre nagyobb szerepet hasít ki a statisztikák szerint az össz-reklámköltésből (főként a televízió kárára), de ennek jórésze (több mint a fele!) külföldre megy, facebookra, google adsense-re stb. Ebből az origo/index/hvg stb. nagyon keveset kap.
    2. Attól, hogy az előfizetőnek van otthon internete még nem fizet azért a tartalomért, amit az interneten lát. Kapja a kábelt és kész, de mondjuk a Figyelő újságírójának bérére nem ad át az internetszolgáltató.
    3. Amire a cikk nem tér ki és még durvább, hogy a mobil öles léptekkel jön fel, egyre nagyobb arányban olvasnak az emberek weblapokat a telefonjukról, és ezen gyakorlatilag zéró a reklám. Egyrészt eladhatatlan, nincsenek rá üzleti modellek (ez facebookra különösen igaz, ezért van a padló alatt a tőzsdén) másrészt nincs rá hely a kijelzőn, és borzasztó nagy az elutasítottsága a felhasználók részéről (nem véletlenül...).

    Szóval az van, hogy van a tartalom, csak éppen senki nem fizet érte. Jelenleg épp ezért keresztfinanszirozás zajlik, azaz az előállítás költségeit máshonnan szedik be a cégek, legyen az a nyomtatott lap, a tartalom eladása más cégeknek (pl. port.hu tipikusan ilyen), vagy kiegészítő szolgáltatások (lásd itt sg.hu n a fórumos VIP felhasználó befizetését). Ez sokáig nem mehet így, a nagy magyar hírszájtok mind veszteségesek, nem is veszi meg őket senki. Időről - időre bezár egy, pl. volt a hirszerző régen, volt olyan hogy zona.hu, ami van abba meg a tulajdonosok tolják bele a pénzt, kivárnak hátha történik valami.

    Félreértés ne essék, nem csak Magyarországon van így, a legrosszabb a helyzet az Egyesült Államokban, a legfejlettebb piacon. De ott a népességszám miatt jóval egyszerűbb nagy látogatószámot elérni, még egy blognál is simán van százezres, ami már reklámokból fenn tudja tartani magát. Itthon bőven nem.