#7
Sajnos a kiadó finanszírozza a lemez gyártási és promóciós költségeit.
A stúdióidő rohadt drága (az USA-ben akár 100-150-200 dollár is lehet óránként + a hangtechnikus/hangmérnök, producer stb.). És akkor még nem beszéltünk a jogi költségekről, a hangszerkölcsönzésről, és még rengeteg mindenről. A promó is rengeteg pénzbe kerül, bár a közösségi oldalak, a YouTube, és az egyéb hasonló szolgáltatások elterjedésével ez a dolog azért valamennyit egyszerűsödött az elmúlt években.
Egy kezdő, feltörekvő zenekar sejtheted meddig tudná finanszírozni mindezt.
Semeddig. Szóval a kiadó ad nekik előleget hogy ne haljanak éhen + mindezt ki tudják fizetni. Egyszerűen nincs más választásuk, kénytelenek aláírni a szerződést.
Aztán ha már eleget rángattak a dróton, és mondjuk sikeres lesz a zenekar és nem függsz többé a kiadóktól, akkor talán majd megteheted azt, hogy magánkiadásban, vagy pl. creative commons licence alatt jelenteted meg a munkádat.
Steve Albini, a Nirvana "In Utero" c. lemezének producere írt erről egy nagyon jó cikket. Érdemes végigolvasni.