mcganyol#20
kvp, tapasztalataim alapján a balesetek minimum 90%-át három dolog okozza, egyrészt a figyelmetlenség, a másik a felelőtlenség, a harmadik a gyakorlatlanság.
A figyelmetlenség azt hiszem egyértelmű, beszélgetsz, fáradt vagy, elgondolkozol, sms-t írsz ilyesmi. na ez a gépnél alapból kilőve. de amelyik vezetőnek van egy kis esze az odafigyel a vezetésre akkor is ha már rutinszerűen megy neki.
Felelőtlenség pl. ittas vezetés, "brahi" (határon autózás), büntetés (a közlekedés többi résztvevőjétől közvetve vagy közvetlenül elszenvedett vélt vagy valós sérelmekre adott érzelmi reakció). Ezek is alapból kiesnek egy algoritmus által vezetett autónál.
A gyakorlatlanságból pedig az autó és saját paramétereinknek helytelen felmérése következik. pl. útviszonyoknak megfelelő követési távolság, napszaknak és helyszínnek megfelelő kockázatfelmérés (forgalom, körülötted lévő autósok stílusa, gyalogosok, útjavítás, iskolából kijövő gyerekek, focipálya a közelben stbstb). Itt lehetetlennek tűnik számolni a paraméterek komplexitása miatt, de mivel nagy gyakorlattal pláne ismert helyen nem szokott nagyott tévedni az ember, ezért előbb utóbb nyílván a gépeknek is menni fog.
Amit te javasolsz, hogy _minden_ balesetet előzzünk meg, az azon kívűl hogy lehetetlen, még gazdaságtalan is. Ahhoz hogy tényleg ne történhessen _soha_ nagy baj, jó ha maximum 20-al lehetne menni, de még az sem biztos.
Bőven nagyszerű eredmény lenne, és egyenlőre reális cél is, hogy mondjuk tizedére csökkenthessük a balesetek számát a robotok segítségével.