SpaceEngine ingyenes űrszimulátor /SE/
  • buke
    #1
    Sziasztok!

    A napokban véletlenül találtam ezt az ingyenes 3D-s univerzum szimulátor programot(nem valós űrrepülés szim.!).Én alapvetően repülés szimulátor (Orbiter,FS) rajongó vagyok,de valamennyire a látvány programok is érdekelnek,mert ha csak vizuálisan is,de van bennük
    realitás és újdonságok a tudományból.A program grafikája és a műfajából adódóan végtelen variabilitása félelmetesen jó.
    Gondoltam nyitok egy témát ennek,mivel nem láttam itt,vagy elkerülte a figyelmemet.

    Rövid ismertetés:
    =================
    Valós,feltérképezett \"közeli\" univerzumot lehet beutazni hasonlóan mint a Celestiához,de itt procedurális módszerrel van kiegészítve a nem katalogizált igencsak nagy terület,lenyűgöző grafikával.Ez persze kikapcsolható,s marad a katalogizált állomány.
    Ez a bejárható terület jelenleg a mostani verzióban -- eddigi pár napos tapasztalatom alapján/idáig jutottam: NGC 1262/-- egy kb.1,0-1,5 milliárd fényéves sugarú gömb a föld körül,amelyben a katalogizált (NGC/IC) galaxisok,csillaghalmazok,ködök,csillagok milliárdjai,ezek generált naprendszerei a legkisebb aszteroidákig minden megtalálható.Fekete lyuk is van,de persze mivel az ilyen programokban nincs fizika,ha netán valaki belemegy ki is tud jönni:D
    Később tovább növekszik majd a tér, szintén procedurális generálással lesz megoldva az univerzum egész szerkezete.
    Természetesen ehhez is tölthetők le Nasa textúrák,hasonlóan mint az Orbiterhez,Celestiához.Ezeket még nem próbáltam ki.

    Hivatalos oldalról letölthető:
    ==============================
    http://en.spaceengine.org/

    Jelenlegi verzió egyenlőre a 0.95.1 béta.
    A legelső link tűnik a leggyorsabbnak.
    Ez 400mb rar + 1 patch *.exe -et kell felülíratni a valahová kibontott rar állomány régebbi exe-jével.

    Gépigény:
    =========
    Minimum Ajánlott
    CPU 2 GHz-es 3 GHz
    RAM 2 Gb 2 Gb
    Videóram 512 Mb 1024 Mb
    OpenGL 3,0 3,0
    OS Windows XP Windows 7

    Saját futtatási tapasztalataim:
    ==============================
    Nálam 4 éves gépen egy winXP,SP3 /Core2duo 3,00GHz E8400,3.25Gb Ram,32 bit./, amiben nVidia 9800GT van 512Mb videoram alap beállítással,átlagos objektum sűrűségnél /itt ez 7.00 érték/ 1-5 másodperc alatt betölt minden textura. Lassabb betöltés csak akkor
    jelentkezik, ha extra sok objektum van a nézelődés helyszínén.PL.halmaz,szupenova,nebula,stb.
    A betöltögetéshez fűzném még hozzá,hogy különböző objektum sűrűségű területek vannak pl.egy galaxison belül,így előfordulhat,hogy az alap beállítású csillag magnitudó esetén is belassulás jöhet,ha közeledünk egy sűrűbb terület felé (ilyen Pl.az IC 10 irr.galaxis bizonyos területei,galaxis magok stb). Ugyanakkor,mivel még nics kész a térkép menü valahogy ki kell tudni jelölni a célt egy galaxis széli területen is,ahol procedurálisan elvétve van generálva 1-2 rendszer,ehhez viszont kell a magasabb fényesség beállítás./ 7.00 -től
    felfelé./ Végül is okos kompromiszummokkal el lehet érni a kívánt előnyös látványt és minimális töltési időt,még egy ilyen közepes gépen is mint az enyém.

    Irányítás:
    ==========
    1.free mód
    2.spacecraft mód
    3.aircraft mód --> 1.gombot érdemes használni,mert aki már használt Orbitert,FS-t annak nem igazán fog bejönni az utóbbi kettő :D

    Free mód:
    =========
    nyilak lineáris irányok, Numpad nyilak gombok rotációk,(Numlock bekapcs.!) + - gyorsítás; Ctrl + + és - esetén sebesség nagyságrendek választása

    Robotpilóta:
    ============
    Left click on object select the brightest object, double, triple, etc. click to select the next-brightest object
    C turn to selected object
    G fly to selected object, double press G to faster flight
    Shift G land on selected object\'s surface
    Ctrl G fly to selected object\'s center
    Shift H select home object (the Milky Way galaxy, the Sun, the Earth)
    Shift F follow selected object
    Shift R follow and rotate with selected object
    Esc cancel autopilot command
    T on/off selected object\'s tracking
    Backspace select previous object from autopilot\'s journal


    Beállítások főmenüi és pár lényeges információ hozzá:
    =====================================================

    Tab autopilot journal /LOG/ --> a kijelölt objektum megjegyzése,de konkrét helyet felszínen nem ment!/lásd lejjebb az F6-nál/

    Esc main menu --> kilépés,setting,time,stb.

    F2 solar system browser --> a monitoron kijelölt csillag rendszere,itt a kiválasztott bolygóra klikk jobb egérgomb--> holdjai a bolygóknak,ha vannak. (a létező exobolygók a procedurális generálás kikapcsolása után is megjelennek természetesen.)

    F3 search for object by name menu --> katalógus név szerinti keresés

    F4 show objects menu

    Ctrl F4 graphics settings menu

    ==========================================================
    F6 save/load location menu --> konkrét \"hely\" mentése űrben,felszínen,de nem menti :D csak trükkel, ez a kövezkező:

    1.ne legyen semmi kijelölve,
    2.utána F6 gomb,a felugró ablakban 2X !! ADD-ra klikk
    3.a másodikat egyből kitörölni Delete->Yes
    4.Select-re klikkelni és kikapcsolni a menüt jobbra fent az X-el.
    5.ellenőrizni az ESC-el,hogy működik-e már a főmenü,elvileg így már mentett.
    ==========================================================

    F7 magnitude/brightness settings menu

    Ctrl Enter switch windowed/fullscreen mode

    F9 start/stop write screenshot every frame (\"video capture\") --> ne nyomd meg tudtod nélkül:D:D

    F11 save single screenshot without interface

    Ctrl F11 save single screenshot with interface


    A részletes billentyűzet kiosztás a hivatalos oldalon a manualban található.


    Addon készítés:
    ===============

    Exportálható a kijelölt csillagrendszer (*.sc), egyenlőre notpaddal,wordpaddal szerkeszthető a bolygó bármely paramétere.
    További információk erről az oldal fórumában olvashatók.

    http://en.spaceengine.org/forum/17

    Készítettem még pár kiindulási helyet:

    http://data.hu/get/4937058/places.rar

    Egy felmerülő kérdés:
    ====================

    Marsnál kisebb bolygók esetén sokszor láttam aránytalanul nagy felszíni nyomást, ott is ahol a tömeg nem utalt a nagyobb bolygó

    sűrűségre.Itt szerény ismereteim szerint a felszíni nyomást a gravitáció,a hőmérséklet és a gáz milyensége,minősége határozza meg.Ehhez

    jön a légkört idővel csökkentő többféle űrbéli tényező és mi az ami növeli? Vulkán? Pl. ott a Vénusz esete.

    Elképzelhető,hogy a kevés nézelődésem az oka, amiből még nem lehet következtetni sok mindenre...

    ...főleg arra nem, hogy mikor találom meg a földünk \"klónját\". :D:D

    Jó nézelődést,fotózást,videózást!

    Üdv.buke