• lordsithlord
    #35
    Lehet, hogy az a konszenzus, hogy a készüléket vissza kell vinni, azonban az biztos, hogy az Apple szóvivője közölte, hogy míg el nem éri a specifikációban meghatározott maximális hőmérsékletet (azaz a 65 fokot, amin már egyébként emberi kéz meg nem tartja), addig üzemszerű állapot a melegedés, így ez nem indok garanciális igényre.

    Mint már említettem, magazinok tesztjei engem általában nem hatnak meg, ők soha nem úgy fognak tesztelni, ahogy egy felhasználó ténylegesen a mindennapokban használja a gépet (tisztelet azon ritka kivételeknek, akik 1 héten át használják a készüléket és a tapasztalatokat írják le). Terheléses tesztekkel nem lehet egy készülék tulajdonságait meghatározni, mivel ezek a tesztek maximum 24 órásak szoktak lenni, a felhasználó pedig ennél ugye kicsit több ideig használja a készülékét, amit megvett.

    A másik dolog, hogy a magazinok sok esetben befolyásolhatóak. Élénken él még bennem, mikor az iPod aksik robbantak, volt belőle 1-2 hír, majd süllyesztőbe ment a téma, mondván, hogy a készülékekkel nincs baj. Ez olyan 2007 tájékán történt, az adott aksitípus hibájáról akkor már 2 éve (2005 óta) tudtak. Érdekes módon bár a magazinok sorra kihozták a teszteket, hogy az iPod megbízható, nem robban az aksi, tavaly novemberben a teljes első szériát visszarendelték aksihibára vonatkozóan (megjegyzem, a cikkek szerint a visszarendelt készülékeket ugyanúgy első szériás iPod-okra cserélték, igaz, a cserekészülékek vadiújak...). Ergo 6 évükbe telt eldönteni egy visszarendelést... És mindehhez a "független" magazinok még asszisztáltak is "független" tesztjeikkel... A károsultaknak pedig titoktartás mellett kártérítéssel befogták a száját (illetve csak próbálták, mert páran azért is nyilvánosságra hozták a dolgot).

    Mint említettem, szakmám szerint rendszer-informatikus vagyok. 12 éve dolgozom a szakmában, ezidő alatt voltam technikus, szervizes, rendszergazda, stb. Hogy a lényegre térjek, rengeteg olyan problémával volt szerencsém ezalatt az idő alatt találkozni, ahol a túlmelegedés okozott gondot. Volt nálam PDA, notebook, netbook, asztali gép, sőt, az utóbbi időben pár tablet is megfordult a kezeim között ezzel a hibával. A legtöbbször vagy elégtelen hűtés okozta a bajt, vagy a por, esetleg alapon konstrukcióhibás volt a gép és nem volt megfelelő szellőzés (ez leginkább a tabletre és a PDA-ra volt jellemző).
    Hogy a lényegre térjek, mikor egy ilyen készülék bekerül a szervizbe, le kell tesztelnünk, ténylegesen fennáll-e a vevő állítása. Tapasztalataimra alapozva ahhoz, hogy egy gép égesse az ember kezét, legalább 50 fokosnak kell lennie. 60 fok környékén pedig már nem csak a kéz sül, hanem az alkatrészek is károsodnak.
    Ezt alapul véve, ahhoz, hogy a kijelzőknél fényerő hiba vagy színelmászás keletkezzen, illetve az aksi teljesítménye hirtelen rohamos csökkenésnek induljon, tartósan 50 és 60 fok között kell, hogy üzemeljen a készülék. Ez nem hasraütés, ez szimpla elektronika, ha utána nézel, milyen hőmérsékleten sérül az aksi illetve az LCD panel, azt fogod találni, hogy ez az a tartomány, amit én is meghatároztam. Nem kell ehhez a konkrét típust megmérni, elég, ha ezeket a hőmérsékleti adatokat ismered és akkor nagy biztonsággal meg lehet saccolni, hány fokig hevülhet a készülék.

    Mégegyszer mondom, nem kellenek ehhez tesztek, elég a sorra jelentkező hibajelenségeket olvasni, azok megmutatják, mi is lehet a gond.

    Az aksira teszteket mutassak? Nézd meg, a youtube-on fent van az a videó, ami az egész aksi botrányt kirobbantotta, ott közölték az általam leírt adatokat. Az pedig, hogy az Apple mit állít, már ott megbukott, hogy a múltban már próbáltak eltussolni olyan eseteket, amik a részvényeik komoly esését, emellett komoly anyagi kiadásokat okoztak volna a cégnek. Nem fogják beismerni, hogy a zászlós hajónak tervezett készülékük komoly hibákkal küzd, sőt, igyekezni fognak a hibákat elkendőzni. Ez nem összeesküvés elmélet, ez szimpla üzletpolitika.

    De tessék, linket kértél:
    http://itcafe.hu/hir/apple_ipod_felrobbant_karteritesi_ajanlat.html

    Ilyen múltú cégnek tényleg lehet hinni, mikor egy közismert hibát nem visszarendeléssel, hanem lefizetéssel akartak megoldani...?

    Vagy vegyük a Time Capsule-ok esetét, ahol szintén ismert a hűtési probléma. Az első szériás készülékek kialakítása oly mértékben hibás, hogy a ventilátor a meleg levegőt keringeti körbe-körbe, mivel nincs megfelelő szellőzőnyílás kialakítva. Az első szériás készülékek, melyek ugye 2008 végén kerültek le a gyártósorról, és esetleg egyfolytában ment, akkor garantáltan nem érte meg a 2010-es év végét. Az Apple a hibát elismerte, csereprogramot is hirdetett. Azok a készülékek, amik 2011 végéig megdöglöttek, cserére kerültek.

    Nos, hogy a lényegre térjek, itt egy cikk, mi történik, ha ne adj isten kibírja a készülék 2012 elejéig:
    http://appsolute.hu/2012/02/13/hibas-hutes-miatt-mennek-tonkre-a-time-capsule-ok/
    A lényeges rész a következő:

    "Kinyomoztuk, hogy volt egy gyártási sorozat a Time Capsule-ökből, amik kifejezetten nagy arányban hibásodtak meg. Statisztikák szerint a 2008-ban gyártott és azóta állandóan használt Time Capsule-ök egyike sem érte meg a 2010-es évet. Ez nem vetett jó fényt az Apple-re, ezért visszahívási programot indítottak a hibás eszközök garancián túli cseréjére, ami a http://support.apple.com/kb/TS3351 címen _volt_ elérhető.
    “If Apple or an Apple Authorized Service Provider confirms that your Time Capsule is affected, Apple will repair or replace it free of charge.”

    Time Capsules being recalled are those with serial numbers between XX807XXXXXX and XX814XXXXXX, sold between February and June 2008.

    A mi általunk javított Time Capsule sorozatszám alapján beleesett volna az intervallumba, de sajnos az Apple visszautasította a cserekérelmünket – arra hivatkoztak, hogy korábban kellett volna elintézni a dolgot, a gyártástól számított 3 éven belül."

    Ergo bár a készülékre visszahívási program lett hirdetve ismert és elismert hiba miatt, mivel a készülék tulajdonosa nem tudott a típushibáról és csak 2012 januárjában szembesült vele, így az Apple közölte, hogy felejtse el a visszahívási programot, 3 éven belül kellett volna hozzá megdöglenie a készüléknek...

    Vagy vegyük az iPhone esetét, mikor kisült, hogy az antenna elrendezése az első szériánál hibás, így bizonyos helyek kézzel való lefedése a térerő tljes eltűnését okozhatja. Az Apple elöször elismerte a hibát, majd amint szóba került, hogy 1,8 milliárd dollárban fájna nekik a visszarendelés (és ez még csak a visszarendelés, ehhez még hozzájöttek volna a járulékos károk, pl. részvények esése), azonnal megváltozott a vélemény és közölték, hogy a hiba csak pár esetben fordult elő és megoldásnak ingyen adtak a készülékekhez 1 tartót... Megjegyzem, a hiba felismerése után a készülékekben az antenna elrendezésén igen gyorsan módosítottak, hogy ne jelentkezhessen újra ez a jelenség.

    Ez csak pár eset abból a több tucatból, ami mutatja, hogy az Apple milyen módon machinálja a közvéleményt (lásd eltussolások), milyen módon veszi semmibe a vevőt (lásd a visszarendelés esete). Mindent megtesznek, hogy a részvényeik ára ne zuhanjon, mert az kárt okoz a részvényeseknek. 1-1 hiba elismerése, ha új készüléknél történik, az adott típus bukását okozhatja (ez pedig akár a cég bukását is, hiszen ha nem megy a készülék, bukták a részvényeket, a fejlesztési és gyártási költségeket, stb.), tehát ezt nem teszik meg. 1-1 visszahívás szintén ezt az eredményt hozhatja, hiszen ha egy hibás szériát még a forgalmazás alatt visszahívnak, az egyet jelent a hiba elismerésével.

    Szóval igen, ha egy lap a felhasználó véleményének ellentmondó adatokat közöl, az gyanús, ha az Apple mond valamit, az is gyanús, marad tehát a felhasználók véleménye. Megjegyezném, hogy még ott is vannak érdekes dolgok, tapasztaltam már cenzúrát több fórumon is (pl. Samsungnál és Apple-nél egyaránt).