• [NST]Cifu
    #28
    Egyetlen cég (még ha űripari is) sem áll nemzetek, és a hatályos törvények felett - pont.

    Mi alapján vonsz felelősségre egy céget a világűrben? Sőt, jobbat kérdezek, ki vonja felelősségre?

    Az egyezmények országokra vonatkoznak. A maximum, amit tehetnek, hogy a céget bizonyos országokból (a Földön) kitiltják. De ha a cég ügyes, és szükség van a szolgálataira, akkor még ezt sem fogják meglépni.

    Mellesleg az űr-magánszektor, űrhajókat, rakétákat gyárt nem űrprogramot.

    Bigelow aerospace. Már két kísérleti űrállomást lőttek fel. A céljuk a űrturizmus, űrbéli szolgáltatások biztosítása. Ez is egy űrprogram. Már vannak tervek Holdbéli űrszállodákra is, még ha oly elnagyoltak is.

    Ugyanígy nagyon szép dolog, hogy a gazdakokat megreptetik, de ebből te egy kolonizációs programot finanszírozni nem fogsz.

    Attól függ. Azért akad olyan űripari cég, amelynek az éves nyeresége nagyobb, mint a NASA éves költségvetése. Ha lát fantáziát benne, megteheti... A Mars Society már csinált alig egy milliárd dolláros költségvetésű űrutazás-tervet a SpaceX Falcon és Dragon eszközeire építve. Gyakorlatilag évi egy milliárd dolláros költségvetésből simán megoldható lenne a permamens Mars-bázis kialakítása. Ez pedig már kolonizáció...

    A az űr-magánszektor olyan mint a repülőgépgyártó szektor, csak éppen még szigorúbb szabályok vonatkoznak a rakéták és űrhajók gyártásra.

    Pont ellenkezőleg. Sok országban még csak ki sincs dolgozva az hordozórakétákra, űrhajókra vonatkozó jogszabályok. Az USA-ban is csak nemrég kezdtek el foglalkozni a dologgal, a SpaceShipOne után. Maga a SpaceShipOne engedélyeztetése pontosan ugyanolyan volt, mint egy sima légcsavaros kisrepülőgépé...

    A Dánoknál ugye egy lelkes amatőr brigád akar egy abszolut low-cost szub-orbitális, egy személyes rakétát összehozni. Semmiféle hatósági ellenőrzésük nincs, az indításhoz megrendelt légtérzárlaton túl.