• [NST]Cifu
    #28
    A NERVA, nuclear thermal rakéták elég dúrva jószágok, olyan anyagokra, ötvözetekre van szükség hozzájuk, amelyek ma is a technológiánk végét jelentik,

    Egy VASIMR hajtómű esetén is ez a helyzet. Plusz ne felejtsd el, hogy az energiatermelés ott is nukleáris.

    Arról nem is szólva, hogy a NERVA / NERVA II. esetén viszonylag kevés új dolgot kell kifejleszteni, míg ez esetben még fejlesztés alatt álló technológiákról beszélünk. A "fejlesztett MHD" energiatermelés például csak tervezőasztalon van még jelenleg tudomásom szerint - ha nem így van, valaki homályosítson fel.

    Ugyan úgy arra vannak tervezve, mint a jelenlegi kémiai rakétáink, hogy rövid idő alatt nagy tolóerőt biztosítsanak, ami olyat is jelent, hogy működésük alatt nagy energia koncentrálódik bennük. Meghibásodás esetén ez az energia nem csak a hajtóművet, de nagy valószínűséggel az egész űrhajót is megsemmisítheti.

    A NERVA talán működési elvéből fakadóan némileg több veszélyforrást jelent, de azért ennyi azt hiszem bele kell férjen.

    Ismét: nukleáris reaktorok az erőforrások az Ad Astra féle Mars-űrhajóban is, az üzemanyag pedig ugyanúgy folyékony hidrogén. Tehát az sem veszélytelen.

    A rövidebb repülési idő nem csak azt jelentené, hogy az utasok kevesebb ideig unatkoznak, nem játszanak valóságsót, nem mennek egymás agyára.

    Egy Mars-misszió alatt vagy két évig ígyis-úgyis össze lesznek zárva. Hogy aztán most az a konzervdoboz a világűrben vagy a Mars felszínén van már részletkérdés, de ha ez problémát jelent, akkor ott már régen gond van.

    Egyrészt egyéb egészségügyi, életfenntartó rendszerekhez kapcsolódó hozadéka lenne.

    Létfenntartásra a Marson is szükség van, hogy az élelmiszer/oxigén/stb. az út alatt vagy a Mars felszínén fogyasztódik el ebből a szempontból aligha reveláns, ahogy az egészségügyi hozadék is detto megvan.

    Rövidebb út, azt is jelenti, hogy az űrhajósok, mind a Marson, mind hazaérkezésük után jobb kondícióban vannak. Nincs csontritkulásuk, izomsorvadásuk, vérkeringési problémáik, ami egy 1-2 éves, főleg súlytalanságban eltöltendő utazáskor felléphet. Persze lehet mesterséges gravitációt is létrehozni forgatással, de ez megint csak bonyolultabbá teszi a szerkezetet, növeli a tömeget, ahogy a komolyabb életfenntartó rendszerek is.

    Az általam belinkelt példa esetében a forgó mozgás megoldott, tehát egy (csökkentett, ~0,6G-s) mesterséges gravitáció biztosított. Ellenben az Ad Astra esetében nincs biztosítva komolyabb mesterséges gravitáció (legalábbis utalás nincs rá), az egyetlen ilyesmi a tolóerő által biztosított gyorsulás lehet, ami hozzávetőleg 0,05-0,1G körül lehet az út alatt. Tehát pont, hogy a NERVA-s rendszer esetén jobb ez az állapot.

    Természetesen az is tény, hogy ez az űrhajótervezésekor felmerülő kérdés, lehet forgó szekciós VASIMR hajtóműves Mars-űrhajót is alkalmazni, de olyan egész hajót megpörgető megoldást nem, mint a NERVA rendszernél.

    A 600 t VASIMR konfig szerintem tartalmazza a misszió teljes "anyagszükségletét" és nem kell 3 rakétát küldeni, mint a belinkelt nuclear thermal rakétára épülő tanulmányban.

    Én kétségeimnek adnék hangot e téren, de sajnos nincs részletezve sem az Ad Astra oldalán, sem máshol.

    Jogos, hogy a legkedvezőbb helyzetben történő indítás jelent 39 napos utatat, de akár még ezenkívül egy hosszabb cargo út is belefér és még mindig nagyjából 1 éven belül vagyunk.

    A hosszabb út nem csak hosszabb időintervallumot jelent, de azonos működési paraméterek mellett nagyobb üzemanyagmennyiséget is. Tehát vagy kisebb teljesítménnyel dolgozik a hajtómű (effektíve kisebb hatásfok), vagy kisebb hasznos terhelést.

    Nem véletlen hogy a Föld-Mars missziók mindig a Föld-Mars közelségre vannak már a tervekben is időzítve. A Föld-Mars távoli időszakban egyszerűen gazdaságtalan az út.

    Én is mondjuk a Föld/LEO kapacitás jelenlegi hiányát, vagy a szállítás magas költségét látom az űrszektor fejlődésének legnagyobb gátjaként. Ennek megoldása lett volna a NASA legnagyobb feladata az elmúlt 40 évben. Nem jött össze.

    Nem csak a NASA-é. Mindenkié. Az USAF-é (akik a Titan-t preferálták), az ESA-é (Ariane, Vega, Szojuz-2), Oroszoké (Enyergia, Szojuz-2/-3, RUS, stb.), Kínaiaké (CZ-2/-3/-4, stb.) és így tovább.

    Ne akarjuk minden áron csak a NASA-t ostorozni, mert nem fair, rajta kívül bárki más is megtehette volna. Mégse tette, ők legalább megpróbáltak tenni érte valamit - még ha különböző okokból ez nem is sikerült.

    A magán szektor azonban úgy tűnik, rendesen magára talált, de még több állami megrendelés kéne.

    Hogy mennyire talál magára az még kérdéses. Azért ott volt/van a SeaLaunch, ami már egyszer becsődölt, ott van az Orbital, amit az állam tart el...

    Most a labda a SpaceX és a Virgin Galactic / Lockheed (ők vették meg a Scaled Composite-st) térfelén pattog, meglátjuk le tudják-e csapni - én drukkolok nekik.

    A SpaceX Falcon heavy-jével is vagy 10 indítás kellene egy ilyen Mars űrhajó összeállításához, de akkor ez egy fix megrendelés lenne, biztosítaná a cég létét, a szükséges további fejlesztések fedezetét.

    A SpaceX gyártókapacitása le van kötve 2015-ig előre. ;)

    És persze hozzátéve, hogy a jelenlegi áraikon számolva a teljes felcuccolást elvégeznék annyiért, mint amennyibe 1 űrrepülőgép küldetés került, az az 1-2 mrd $.

    Azért én várnék az ilyen kijelentésekkel. Itt ugyanis nem csak arról van szó, hogy fel kell juttatni a hasznos terhet, aztán össze kell építeni / szerelni, szóval azért itt akad jópár járulékos költség is. ;)

    A Mars út, a Hold bázis kiépítése ilyen lehetne. Mert ha az amcsik, vagy egy nemzetközi szervezet nem rak 5-10 mrd $-t az elkövetkező 1-2 évtizedben ezekbe a szállítási kapacitást biztosító cégekbe a megrendelések által, akkor 1-2 évtized múlva is pont itt fogunk tartani.

    A baj az, hogy a SpaceX sem csinál(t) semmi forradalmit. A Falcon 9 (Hvy) ugyanazon az elven épül fel és működik, mint a Titan / Atlas / Delta hordozórakéták 50-60 évvel korábban. Egyedül a gyártás és üzemeltetési költségeket csökkentették. Az a fajta árcsökkennés, amit az 1960-as évek végén a Space Shuttle kapcsán vizionáltak még elég messze van, és alapvető technilógiaváltást igényelne.