kvp#12
A 3D-s audio tarolas azt jelenti, hogy nem tobb csatornat mentenek le, hanem az osszes frekvencian az adott frekvencia forrasainak a helyeit. Igy a hangszorok helyenek es iranyanak ismereteben 'virtualis mikrofonokkal' barmikor eloallithato az adott pontbol hallhato zene. Tehat a 3D-s mintak alapjan dinamikusan keverik ki a szukseges szamu csatornat. Egy 3D-s jateknal mar most is igy van, csak ott a szornyek hangjait keverik ossze a poziciojuk alapjan a szukseges szamu csatornara. Zene felvetelekor csak annyit kell megallapitani, hogy minden egyes frekvencia honnan jon es milyen hangerovel. Ezek alapjan lejatszaskor a hallgato barhova helyezheto a terben, mig hagyomanyos N.1-es hangrendszereknel csak a felvetelkori fizikai mikrofon kombinacio szerinti helyen 'ulhet' a hallgato. A lejatszasi resz nem uj, mint emlittem a jatekok mar jo ideje hasznaljak (dos alatt is letezett, de win98 alatt kerult be a directsound-ba azota nepszeru). Az igazi kihivas a felvetel elkeszitese, ugyanis terben haromszogelni kell a hangforrasok helyet es a mikrofonokkal felvett ertekekbol kiszamitani a hang keletkezesi helyen letrejovo hangerot. Ezeket az adatokat kell pozicio/frekvencia/amplitudo ertekekkent tarolni. (az mp3 csatorna/frekvencia/amplitudo ertekeket tarol, a fix elrendezesu csatorna helyere kerul a pozicio adat) Ez a technologia gyakorlatilag kb. 2 csatorna helyen kepes tarolni akarhany csatornara kikeverheto zenet ugy hogy a hallgato helyet kozben mozgathatjuk is a terben.