• [NST]Cifu
    #11
    Az első kérdésnél megint a gazdaságossági kérdés a fő probléma. Az ESA VEGA hordozó járműve ~1 500kg-ot visz fel, a célár 26,5 millió. A SpaceX a Falcon 1e hordozórakétája 1 010kg-ot alig több, mint 10 millióból tervez feljuttatni, folyékony hajtóanyaggal.

    Az Orbital Taurus II. hordozórakétája szilárd első fokozattal bír, 7 tonnát visz fel valahol 70-80 millió dollár környékén. A Falcon 9 meg ugye most megteszi 50 millió alatt ugyanezt, tisztán folyékony hajtóanyaggal.

    Ebből én azt látom, hogy a szilárd hajtóanyag nem nyújt költséghatékonyságot önmagában. Persze lehet, hogy csak negatív vagyok, és nincs valami költséghatékonyan működő szervezet, aki szilárd rakétákkal foglalkozik. Kíváncsi lennék, hogy a Scaled Composites mit hozna ki ebből, de hát ma már az is Lockheed leányvállalat, szóval várhatóan elindulnak a k*rvulás gyors és mocskos útján... :(

    Ami a másik kérdést illeti, ott ugye az előző részben említett Class III. a mérvadó. Roppant drága kifejleszteni, de egy-egy út költségei drasztikusan csökkenhet. Jelenleg egyetlen élő (khhmm... hát többé-kevésbé) ilyen program a brit Skylon. Apró probléma, hogy a saját becslésük szerint is 12 milliárd dollár lehet a fejlesztési költség. Ennyit senki sem ad rá. Kaptak most valami 300 milliót ha jól rémlik a hajtóművel kapcsolatos előzetes fejlesztésekre.

    Hogy lehet-e gazdaságos, az majd kiderül...