• Tetsuo
    #32
    Clipping ill digitalis tulcsordulasbol eredo hullamformatorzitas akkor keletkezik, ha nem kompresszaljak (helyesebben komprimaljak) a hangot, csak felnyomjak digit keveresnel a hangerot. Ez azert ritka, mert eleg durva zaj a fulnek.
    A baj az, hogy tulkompresszaljak a szamokat a masztering (helyesebben: pre mastering) folyaman, vmifele divatnak megfelelve, amivel hangosabbnak hat a zene. A zene hangosabb is, az RMS erteke lathatoan es hallhatoan no, viszont rosszabb minosegu lett, mert kisebb a dinamikatartomany, vagyis a leghalkabb es leghangosabb hang kozotti kulonbseg. Ezzel egyutt csokken a tererzet, elvesznek finom tranziensek stb. Silanyabb lesz a zene a masztering alatt!
    A mai pop- es rockzene csucsan sok ilyen album megjelenik. Gyakran jobb egy regen maszterelt kiadvanyt megvenni, mint egy ujramasztereltet.

    A (technikai ertelemben) rosszabb minosegu zenetol vkinek pl. megfajdulhat a feje, rosszabb lehet a kedve.. foleg azoknak, akik a jo minoseghez szoktak.
    A munkahelyemen en pl. gyakran olni tudnek. ;)

    A CD-vel a legnagyobb baj nem az, hogy messze az emberi ful terjedelmen beluli kepessegei vannak megtoldva egy kis digit szarakodassal (kvantalasbol eredo torzitasok, jitter es tsai), hanem hogy meg annyira sem all el, mint egy "bakelit" (kb 100 ev ugyesen kezelve).
    Erdemtelen gyujtemenyt felhalmozni belole..