• josIP
    #12
    Hm... Az autós megoldásra még egy ideig várni kell.
    Ahhoz, hogy egy ~autó formájú eszközt A pontból B pontba eljuttassunk, forgalom, gyorsít-lassít miegymás, ugyanannyi energia szükségeltetik. Mivel épp nem áll rendelkezésemre túl sok adat, induljunk ki belsőégésűből.

    Modern kisautó fogyaszt 7L benzint 100 km-en vegyesben.
    benzin égéshő: 47,3 MJ/kg = ~13,14 kWh
    azaz 14 l benzin = ~204 kWh

    aztán ha hozzászámoljuk, hogy egy korszerű motor hatásfoka ~35%, akkor 71,4 kWh munka a kocsi mozgatása.
    Egy korszerű villanymotor 80-90%, + a töltés hatásfoka sac/kb ugyanennyi,
    tehát konnektorból tankolva, ugyanannyi megteendő úthoz csak a felét, ~98 kWh-t kéne tankolni.
    Ez jelenlegi árak szerint ~5000 Ft. Ennyiért olcsóbb kutakon még mindig 14 liter benzint kapni.

    Ha mindezt nem is 5, hanem mondjuk 10 perc alatt akarjuk beletankolni, akkor ~593 kW teljesítményű konnektorra lesz szükség.
    Mivel a Föld legnagyobb részén (kivéve USA meg még néhány elmaradott hely) a hálózati feszültség 230V, ezért a szükséges áram ~2,58 kA, azaz 2580 Amper.
    Namost egy kisebb trafóház, ami mondjuk ellát 5-6 darab 10 emeletes panelt, vagy családi házból mondjuk egy fél falut, 3x500 A-es kimenettel rendelkezik.

    Tehát, ha veszel otthonra egy nagyobbfajta trafóházat és rákötsz egy közelben futó magasfeszültségű távvezetékre, akkor kell bérelned munkásokat, akik a 3 darab combvastagságú erősáramú kábelt rádugják a kocsidra.

    Ha most lenne az országban 50 olyan töltőállomás (legalább bpre kell ugye 30) ahol 5 autót lehet tölteni egyszerre, az 250 autó x 593 kW = 148250 kW = ~148 MW.
    (Szemmel láthatóan horpadna be az erőművek oldala, ahogy az akksi szívja magába az energiát...)
    A paksi atomerőmű egy blokkja 400 MW teljesítmény leadására képes, az ország energiafogyasztása körülbelül ~4000 MW.
    148 MW már meglátszana rajta. De "villanykútból" nem 50 kell, hanem vagy 1000, ugyanúgy mind benzinkútból (vagy több, ha nem javul jelentősen az akkumulátorok kapacitása, akkor a kisebb hatótáv miatt gyakrabban kell tankolni).
    Így már 5000 töltőhelyünk van, tegyük fel, hogy épp egyszerre tankolnak mindenhol.
    Ez ~3000 MW teljesítmény, 3/4-e az ország összenergiafogyasztásának, majdnem kétszere a teljes paksi atomerőmű teljesítményének (1200MW).

    Szóval, ahhoz hogy ez megvalósulhasson, gyakorlatilag alapjaitól meg kell változtani, újra kell építeni az egész Föld elektromos energiatermelő-, szállító- és elosztóhálózatát.

    Messze van ez még, és sajnos nem a gonosz politikusok meg olajcégek sara (akik mint tudjuk megölték az összes elektromos és vízautó feltalálóját, a dokumentumokat titkos páncéltermekben őrzik, a kész autókat meg elásták a sivatagban, csak hogy ne veszítsék el az olajbevételeiket :)

    Messze van még...