A térhatású zene létjogosultsága napjainkban és a jövőben.
  • Zephyr Retiring
    #61
    hi balu!
    javarészt, sőt xinte teljesen egyetértek a véleményeddel..
    kivéve egyvalamit.
    a dts (digital theater systems) bemutatása és nyilvános tesztelése
    1993-ban volt. spielberg jurassic park-ja volt a teszt tárgya.
    az előadás zárt térben történt a dekódolásra alkalmas hangrendszer felállítása után, felülmúlt minden addigi hangról alkotott elképzelést.

    mára, 18 év elteltével már mindenki xámára otthonra is elérhető ez a technológia. persze senki sehol sem említi, hogy szabadtérben nem alkalmazható. (lásd. általad említett szabadtéri mozik.)
    csupán az a gond, hogy a fejlesztésnél figyelembe vették a mozitermek akusztikáját. hiszen az volt az ideiglenes cél, hogy elsősorban ott szolgáljon a nagyfelbontású képek mellé extraként.
    sehol sem volt akkor még otthoni felhasználás, vagy éppen xabadtéri..
    mellesleg ez utóbbi 18 év alatt sem tétlenkedtek a fejlesztők (bár az átlagember azt gondolná, ezt hová kell már fejleszteni tovább..)
    és létrehozták a dts-es (extended surround) rendszert, ami xintén
    a xokásos elemekből áll..

    l (bal), c (center), r (jobb), ls (bal surround), rs (jobb surround),
    valamint lfe (alacsony frekvenciájú effekt) azaz röviden: 5.1

    ..de ez esetben már kapott egy hátsó center sugárzót is, sb (surround hátsó) hogy még pontosabbá tegyék a leképezést, a hangok (effektek) precíz pozícionálását. ezt nevezzük "mátrix" kódolásnak. jelölése: dts-es 6.1 matrix. csahogy itt jön a svédcsavar

    természetesen hozzám hasonlóan léteznek a tökéletes hangzás úttörői külhonban is. ezért létrejött a dts-es 6.1 discrete. ami nem más, mint
    a teljes frekvenciaátfogás jelölése..

    alapesetben, ha a perceptuális mód ki van iktatva (mind itt, mind az 5.1-nél) akkor van ugye 5 db hangcsatornánk teljes frekvenciaátfogással, és 1 külön a mélyhangoknak ami a fekete bárány
    ez az, no meg a perceptuális mód állításának lehetősége, ami miatt páran nem a losslesshez sorolják ezt a formátumot.
    viszont akkor a pcm-et is ide kell sorolni, hiszen az is behatárol egy bizonyos frekvenciasávot (emberi hallástartomány +/- 2000 hz) akárcsak ez.

    egyelőre ennyi. azt már meg sem említem, hogy ma már léteznek még ettől is profibb akusztikai hangrendszerek

    két okom is van rá, hogy ne tegyem:
    1, krónikus időhiányban xenvedek mostanában
    2, még mindíg nem látom a szalagcímben a "powered by zr" logócskát

    ígyhát..