• remark #1
    "A neuromarketing elmélete az, hogy a hirdetések különösen jól hatnak az emberek tudatalattijára."

    Elmélet? A tudatalatti manipulációja évtizedek óta gyakorlat, amit alkalmaznak világszerte. Legismertebb guru Edward Bernays volt, aki elsősorban nagybátyja, Sigmund Freud tudatalattival kapcsolatos elméleteire épített:

    Bernays also drew upon his uncle Sigmund's psychoanalytic ideas for the benefit of commerce in order to promote, by indirection, commodities as diverse as cigarettes, soap and books. In addition to his uncle Freud, Bernays also used the theories of Ivan Pavlov.

    De a technikák nem csak a marketing, hanem a propaganda azaz - a "szabad" világban elterjedt kifejezéssel - a Public Relations (PR) területén is használatosak. Maga a PR, avagy a tömegek elképzeléseinek tudatos manipulációja (röviden: tömegmanipuláció) Bernays szerint is és az elméleteit felkaroló gazdasági és politikai erők szerint is szükségszerű, hisz a csordaszellem okozta irracionalitás veszélyt jelent a társadalomra:

    He felt this manipulation was necessary in society, which he regarded as irrational and dangerous as a result of the 'herd instinct' that Trotter had described.

    Bernays a híres könyvét, a Propaganda-t, már 1928-ban megírta, ahol részleteiben kifejti, hogy a demokráciában elengedhetetlen a tömegmanipuláció, és hogy a társadalom valódi irányítói nem a választott kormány, hanem azon erők, kik a manipulációt végrehajtják:

    THE conscious and intelligent manipulation of the organized habits and opinions of the masses is an important element in democratic society. Those who manipulate this unseen mechanism of society constitute an invisible government which is the true ruling power of our country.

    Azt meg ne feledjük, hogy itt lényegében ugyanarról a tömegmanipulációról van szó, amit a másik PR guru, a hírhedt német propagandaminiszter Joseph Goebbels is alkalmazott. A Goebbels-féle propagandát olyannyira elítélendőnek tartja a közvélemény, hogy ez volt az oka annak, hogy a propaganda szó helyett új kifejezést kellett bevezetni, ami a Public Relations (PR) lett. Pedig el kellene azon gondolkodni, hogy kettőnek a lényege is és az eredménye is egy és ugyanaz.