• redgreen
    #11
    Az érintőképernyő szerintem alapjában véve jó és hasznos dolog, mert nem kell a képernyőn egy adott helyen megjelenő objektumot megkeresni egy beviteli eszköz (gombok, joystick, egér, trackball) segítségével, hanem elég csak rábökni.

    A baj az, hogy az Apple (és az ő példájukon felbuzdulva rengeteg más mobilgyártó is) azt hiszik, hogy a mobiltelefonba elég egy érintőkijelző, és ezzel le is van tudva a bevitel. A képernyőn megjelenő vezérlőelemekkel azonban több gond is van:
    1. Hasznos helyet vesznek el a kijelzőn megjelenő tartalomtól.
    2. Ha ujjal vezérelhető mobilt szeretnénk, akkor a virtuális vezérlőelemek mérete nem lehet túl kicsi: egy normál méretű mobilon egy QWERTY billentyűzet számok és nemzeti karakterek nélkül is kihívást jelent a tizenéves korosztályon kívül esők többségének, és persze időrabló a különböző billentyűzetek közötti váltás is a számok, írásjelek, illetve nemzeti karakterek eléréséhez.
    3. A bevitel ténye nem egyértelmű, nincs visszajelzés, nem más a tapintása a képernyőn éppen aktív felületnek, és a kapacitív rendszereknél még erőt sem kell kifejteni a parancskiadáshoz (pl. virtuális gomb lenyomása).
    4. Egyszerű műveletek (szöveg görgetése csak függőlegesen/vízszintesen, listaelem kiválasztása, művelet jóváhagyása) is tévesztési lehetőséget rejtenek magukban, ami frusztráló a felhasználónak.
    5. Koszolódik a kijelző, ami az olvashatóságot rontja (nesze neked, retina display)
    5+1. A kéz szennyeződik a mindennapok során, és előfordulhat, hogy éppen vizes/olajos/ragacsos kézzel kell felvennünk a csörgő mobilt. Kapacitív kijelző esetén azonban körömmel/egyéb kéznél levő tárgyakkal nem lehet megnyomni a virtuális felvevőgombot...

    Mindezek a hétköznapi, átlagos mobilhasználatot is zavarják (telefonkönyv használata, SMS- és e-mail írás, menüben való bolyongás) de ezek mellett a játékok jónéhány fajtája még inkább igényli a fizikai, adott helyen levő egyértelmű visszajelzést adó, illetve a proporcionálisan irányba vezérlő kontrollereket.

    Ha mindenáron az érintőképernyők kizárólagossága felé tart a világ, inkább arra kellene összpontosítani, hogy minél hamarabb elérhetővé váljanak az érezhető változatok, amiben programozni lehet azt, hogy a képernyő meghatározott területe fizikailag kiemelkedik-e a síkból, illetve bizonyos beviteli műveleteket csak erre a kitüremkedésre mért egyértelmű erőhatásra hajtson végre. Ez klasszisokkal emelné a felhasználói élményt, ráadásul így a vakok és csökkentlátók is megkapnák a lehetőséget arra, hogy ilyen készülékeket használjanak. Emellett persze szükség van a cikkben írt intelligens algoritmusok és alternatív beviteli módok fejlesztésére is, de az az érzésem, hogy amíg a fentebb vázolt visszajelzési mód nem készül el, addig egy kapacitív érintőképernyős készülék egyéb irányítási lehetőségek nélkül a napi használat során több fejfájást fog okozni a használójának, mint örömöt.