• Talgi
    #42
    A problémák szerintem már a fogalmak definiásánál kezdődnek. Mit jelent az, hogy teremteni? "Szándékosan" lehet csak teremteni, vagy élettelen dolgok is teremthetnek? (mit jelent az, hogy dolog: mi az ami van, mi az, ami nincs? stb.) Ha nem szándékosan is lehet teremteni, akkor arra következtethetünk, hogy "Isten" teremtette a világot, csak ennek az "istennek" a mibenléte kérdéses, mivel valami van itt körülöttünk, amit mi próbálunk értelemezni, és ez a valami nem létezhetett mindig. De ez már az idő problémája. Ma már tudjuk, hogy az idő sem egyetemes, ahhoz sem lehet viszonyítani. Akkor viszont hogy értelmezzük azt, hogy "öröktől fogva"?

    "tapasztalati tény, hogy törvényeknek engedelmeskedik" Az a baj, hogy tapasztalati tény. Lehet, hogy tapasztalásunk félrevezet, és sokkal komlexebb a világ, csak mi egy absztakció folytán úgy látjuk, hogy "csupán" törvényeknek engedelmeskedik.
    Innentől kezdve folytathatjuk a gondolatmenetet, de nem lehetünk bizonyosak abban, hogy jó úton járunk, a "legjobb tudásunk szerint" haladunk valamerre. Érdekes, hogy sosem lehet tudni, hogy amit következtetünk, az jó-e. Talán nincs is helyes út, csak egyenrangúak, elvégre is a világunkat mi építjük fel a fejünkben a rendelkezésre álló "alapanyagokból".
    Olyasmi lehet ez a dolog, mint egyes művészeti alkotások világa, ahol nincs kitüntetett értelmezés, több egyenértékű verzió lehetséges, ha úgy tetszik, mindenki másik világban él, így mi is istenek vagyunk....
    Lehet, hogy a "világ" fogalmát értelmeztem/értelmeztük félre. És ugyanazt a szót használjuk több jelenségre, de ezt sem jelenthetjük ki biztosan.
    Minél többet foglalkozik az ember az ehhez hasonló kérdésekkel, annál több a bizonytalanság, mivel nincs semmi kiindulópont, amiben biztosak lehetünk. Ezért a filozófiában/teológiában mindig meg kell fogalmazni egy tételt, amit tényként kezelünk, enélkül nem tudunk elkezdeni gondolkodni. Természetesen a különbző kiindulópontok különböző eredményre jutnak.
    A szépsége a dolognak az, hogy a fenti állítások sem biztos, hogy igazak... ez a szkepticizmus. :)