• djhambi
    #48
    Készült egy kísérlet a Metro magazik által, ami nem a legprecízebb ugyan, azt elismerem, de amire kilyukadok, az önmagáét beszél. A kísérletben egy Budapesthez közeli kertvárosból indultak, és a Deák Ferenc térhez akartak eljutni, egyszerre indult egy személygépkocsi, és busszal és BKV-vel két illető. A kocsi tett kisebb kerülőt ugyan, de 5 perccel korábban ért csak a Deákra, mint a faszi BKV-vel, viszont a benzinköltsége magasabb volt, mint a tömegközlekedéssel utazó emberé. Tegyük hozzá, hogy a BKV-s forma jegyet vett mindenhol, és nem egyesített Budapest bérlttel rohangált. Tehát, ha minden héten 5 alkalommal teszi meg az utat egy hónapban, körülbelül 13 ezer forint helyett 9800 forintot fizet (ha tanuló, de kocsival jár, 3850-et). Az autós ezzel szemben 14400 forintot költ benzinre csak oda, de ha haza is akar menni minden nap, 28800 forintot. A napi 5-10 perc előnyért havonta 19000 forintot fizet plusszban az autós.

    És akkor ehhez a húlyhoz rakódik rá a több súly a mérlegen:
    - 19000 forint spórolás, kisebb környezetszennyezés, kevesebb a dugó (villmos busz-sáv, metró), nincs parkolási gond, illetve díj
    - a "vezetés szabadsága", nincs tömegnyomor a kocsiban, kisebb utcákon való tekergőzés egyszerűbb, nagyobb csomagok szállítása sokkal könnyebb

    Most lehet mérlegelni, hogy kinek melyik fontosabb...

    (A számadatok egy konkrét kervárosi példára vonatkoznak, tehát egyénenként változhatnak.)