Tapasztalatok a szakról
-
#108
Nos igen, mi speciel tanulunk többféle gazdasági tárgyat is, programozást is, szoftvertervezést is. De mindet csak picit. Mindent kevernek manapság, úgy vélem aki odamegy, két dologért mehet: papír, vagy ha kicsit motiváltabb, és jókor jó helyen van, akkor megfoghat jó ajánlatokat. Ennyi. Ott, az oktatás keretei közt, érdemleges, későbbiekben közvetlenül használt dolgokat nem. Azokat magadnak kell megtanulni. Mindezek ellenére közvetve a sok programnyelv valamilyen szintű ismerete, az adatstruktúrák, algoritmusok ismerete, hálózatok ismerete, stb, mind mind ad egy széles látókört az informatikára, aminek azt a részét "kifüggi" az ember, ami neki tetszik. Mindenhez nem lehet érteni. Matek is kell azért, lehet nem ekkora mennyiségben, de sok probléma megoldásában segíthet a matek, főleg ha például optimalizálásról van szó.
Gazdaságit én személy szerint tanultam mikrót vagy makrót (megmondom őszintén nem tudom, sosem érdekelt ez a téma, pedig tudom, kellene), aztán volt még pár olyan tárgy, amiben összemosták az informatikát meg a gazdaságtant ( pl információgazdaságtan), és ennyi. Választható még a vállaltirányítás, meg van egy menedzsment rész, mely szintén inkább a vállalati szerkezetekről vagy miről szól /ez sem fogott meg igazán/. Szal próbálják oktatni, csak szerintem az infósok 80%át nem érdeklik ezek a dolgok, mélyen. Felületesen engem is, de ezzel a felületes tudással nem megyek semmire, ha például egy könyvelőnek kell valamit csinálnom (muterom főkönyvelője egyik magyar élelmiszer kereskedelmi hálózatnak, és sokszor kér segítséget, akár csak egy Excel táblázat szkriptelésben, akár másban), és bizony a számára egyértelmű, alapdolgokat mindig el kell mondania, hiába tanultam ezt. És fordítva is igaz, nekem is sokat kell magyarázni olyat, ami szerintem egyértelmű lenne. Erre jó a gazdinfós, tud beszélni mindkét féllel, jó esetben mindkettővel a saját nyelvezetén, ha kell a gazdaságról, ha kell, az infóról.
Ez lenne mondjuk az ideális, de látva a tantervüket, meg az onnan kikerülő embereket (kezdve azzal, hogy pl az infós tanárok alapból nem tekintik őket teljes értékű infósnak, néha kisebb elvárások, stb.). A végére az van, hogy többség egyikhez sem ért. Így viszont tényleg feleslegesek. Tisztelet a kivételnek.