• kvp
    #7
    Ennek az elodje a mikrofilmre dolgozo viewmaster rendszer volt. (csaladban van par korong es egy lejatszo) A hozza valo kamerak kozzul a kedvencem a kis ongyujto meretu mikrofilmes gep, amit ugy lehetett kibiztositani, hogy a ket vegenel szethuztuk, aztan katt es az osszetolas tovabbvitte a tekercset a kovetkezo ket kepre. Az elso sztereo felveteleket egyebkent meg az elso vilaghaboru elott keszitettek, ezustoxidos uveglemezre. A jetson csaladban (60-as evek) pl. minden tv kamera ilyen rendszeru volt, csak 3 lencsevel. (sztereo bal - mono kozepen - sztereo jobb) Jelenleg szinte csak robotok kapnak ilyen optikat.

    Mire jo a cikkben szereplo kis kamera? Sztereokepek keszitesere, amiket utanna fel lehet hasznalni a kepen levo objektumok tavolsagi adatainak a kinyeresere. Pl. egy foldmero vagy egy epitesz keszit egy keppart, majd meg tudja belole hatarozni mi milyen messze van. (muholdas es legi fotozasnal jelenleg is hasznaljak) De egy megfelelo reselesu lcd-vel akar szemuveg nelkul is vissza lehet nezni a kepeket, csak az embernek mindig a kepernyu kozepen kell tartania a fejet. (ugy mukodik, mint a 80-as evekbeli 'hologrammos' vonalzok, csak a recekre nem fixen festve van a kep, hanem a mogotte levo lcd adja a kepet, oszloponkenti interleave-ben) A megoldas hatranya, hogy visszanezes kozben nem szabad a fejunket mozgatni, mert ha nem a fokuszpontban van az ember feje, akkor szetesik a kep. (viszot amig igen, addig tokeletes 3d-t kapunk) A valodi hologrammok is hasonloan mukodnek, csak ott minden letezo fukuszpontra el van tarolva a kep es az interferencia miatt mindig csak azt latjuk amelyik pontbol a kepre nezunk.

    ps: A technika ara nem nagy, csak ket optika es ket szenzor kell hozza es a visszajatszo lcd-re egy reces maszk. A 3 kameras megoldasnak az az elonye, hogy a kozepso kep hasznalhato hagyomanyos 2d-s megjelenitesre, mig a ket szelso adja a 3d-s nezet ket elemet.