Sidewinder#32
Az Aeromagazinban volt egy írás a Tu-144-ről,Háy György írta,aki utasszállító plóta.Nagyon utánajárt a témának és azt említette, azt,hogy a baleset azért tötént részben,mert ott volt a franciák által előszeretettel tagadott filmező Mirage,de nem ez volt a fő baj,hanem,hogy az oroszok nagyon erőltetni akarták a nagy állásszögű kis sebességű manővereket.Először a gép automatikája tiltotta ezeket. Hát a másnapi bemutatóra átkötötték a dolgokat,hogy ne tiltsa.Másnap kipróbálás nélkül élesben improvizálva repülték a manővereket. Kiengedték,ahogy kell a kacsaszárnyat,amin nagyban segítette a gépet kis sebességű repülésnél és amire a franciák is kiváncsiak voltak,ezért küldték fel spec kamerával a Mirage-t filmezni. Azonban az orosz mérnökök közt nem volt ott az a nő aki a legjobban végta a gép vezérlőrendszerét,mert épp a terhessége utolsó szakaszában volt és nem utazott ki.Az ott lévő mérnökök,meg amikor át akarták állítani a vezérlést,hogy nagyobb állásszöget is engedélyezzen a gépnek,akkor úgy hibásan nyúltak bele a rendszerbe,aminek az lett az eredménye,hogy ha a kacsaszárnyat behúzod(vagy kiengeded,erre az az igazsság pontosan nem emlékszem és az újság sincs nálam,majd pénteken megnézem :p:S) akkor a gépet a vezérlőrendszer intenzív zuhanásba vitte. De ez csak akkor a bemutatón derült ki,élesben. A berepülőpilóták felismerték az összefüggést és újra kiengedték a kacsaszárnyakat,azonban annyi magasságot vesztettek,hogy intenzíven bele kellett tépni a gépbe,hogy elkerüljék a földnek ütközést. A nagy terhelés hatására leszakadt az egyik kacsaszárny,belevágódott a gép szárnyába,igen nagy sebességgel. Üza tartályt is kivágta,begyulladt a madár és leesett.