Mp3 konverter
  • Dj Faustus #24
    Az első megoldást normalizálásnak nevezik.
    Úgy néz ki, hogy a (CD-grabber vagy egy hangszerkesztő/konvertáló) program megkeresi a hangfelvételben a "leghangosabb" mintát, és összehasonlítja a legnagyobb elérhető hangerő mértékével.
    Ebből kijön egy szorzószám, amit a hang összes hangmintájára alkalmaz.

    Például: az elérhető legnagyobb hangerő - a szemléletesség kedvéért - legyen 100%. Viszont a hangfelvétel "leghangosabb" mintája csak 80%-os.
    Tehát a szorzószám 1,25, ennyivel növeljük minden egyes hangminta hangerejét.

    A másik megoldás, hogy vesszük az összes hangmintát, és ennek vesszük az átlagát. Van egy elérni kívánt átlagértékünk, ehhez viszonyítunk, ebből képezzük a szorzót.
    Ennek a megoldásnak az a hátránya, hogy ha túl nagy mértékű hangerőnövelést alkalmazunk, akkor a hang torzzá válik (túlvezérlés).
    A hátrány kikerülésére vannak olyan megoldások, melyek a hangerőt nem konstans módon növelik, hanem figyelembe veszik a hangerő változását is. Így is torzul a hang, csak egy kicsit más módon.

    A harmadik megoldás a hangszínszabályzók alkalmazása, ahol bizonyos csendesnek ítélt hangmagasságokat kiemelünk, bizonyos túl hangosakat elnémítunk. Ennél a megoldásnál is óvatosnak kell lennünk, mert az előbb említett túlvezérlés itt is előidézhető, illetve a hangfelvétel élvezhetetlenné tehető.

    Mindezek elérhetőek hangszerkesztő programokban (Audacity, Wavosaur, Goldwave, Sound Forge, Audition,...). Keress normalization, dynamic compessor/expander/limiter, volume szavakkal illetett menüpontokat.

    Kérdés az, hogy megéri-e a megnövelt hangerő "öröme", miközben torzult a hangfelvétel, vagy felborult a hangszínkép?