• kvp
    #49
    "Az autogirók egészen más alapelven működnek, azok rövid felszállású/leszállású repülőgépek(STOL).
    Az amerikaiak már megpróbálkoztak egy hasonló harci helikopter építésével a vietnámi háború idején. Sebességi rekordot állítottak fel vele, kb. 400 km! De azután hagyták a fenébe."

    En nem autogirorol beszelek, hanem arrol, hogy vizszintes repulesnel a rotorokat le lehet kapcsolni a hajtaslancrol, tehat ilyenkor csak a faroklegcsavar van meghajtva, a forgoszarnyak szabadon poroghetnek (autogiro elv). Fuggoleges repulesnel pedig a hatso legcsavarra nincs szukseg, ilyenkor csak a ket forgoszarny kell, hogy meghajtast kapjon. Igy egy hajtomu kepes ellatni a teljes rendszert. Koztes allapotban pedig mindket rendszer meg van hajtva, tehat valtaskor nem eshet le a madar.

    "general electric fele nuklearis meghajtasu rendszer" innentől azonban az UFÓ Magazin jön.

    Azert emelo sugarhajtomuvu gepet mar keszitettek parat, pl. a harrier is ilyen. A kombinalt emelo es tolo hajtomuvet pedig a joint strike fighter kapott, ami reszben a sugarhajtomu lefele iranyitott gazsugarabol all, reszben egy a hajtomu ele vizszintesen beepitett emelo legcsavarbol all. A rendszer elonye, hogy valtaskor meg jar az emelo legcsavar, ami miatt nem tud elore esni a gep mialatt a gazsugar hatra fordul, tovabba lebeges kozben a sugarhajtomu felulrol szivja a levegot, ami miatt kis magassagon sem tud lefulladni.

    ""Repülő csészealj"
    A Discoveryn volt nem rég egy dokumentumfilm, abban mutogattak egy ilyet. Az ötvenes években kísérleteztek vele, de nem volt sikeres. Sokat zabált, még az akkori mértékkel is zajos volt, és nehezen lehetett irányítani. Ráadásul csak úgy 2 méterre tudott felemelkedni. A kísérletet sikertelennek nyilvánították, a modellek múzeumba kerültek."

    Ilyen a repulo auto terve is, bar abbol letezik mukodo prototipus. Viszont a fent emlitett jtf gep pont a sugarhajtomu es a legcsavar kombinaciojat valositja meg, raadasul bevetheto kivitelben.

    http://en.wikipedia.org/wiki/F-35_Lightning_II