• ziipp
    #38
    Szerintem prioritásban a logikus gondolkodás előrébb van, mint a kreativitás. Nem tudom hallottál-e róla, de azok a gyerekek akik jók a reál tantárgyakban, általában jók a humán tárgyakban is. Viszont ez fordítva nem igaz. Ebből számomra az következik, hogy a "reál tudás" magasabb szintű, mint az irodalom, töri, nyelvtan, amit csak be kell magolni azt szevasz. Az sem igaz, (tudom, hogy te ezt nem állítottad de... :]) hogy az irodalomhoz több kreativitás, "szabad gondolkodás" kellene, mint a fizikához. Pont fordítva. A fizikában adott pár képlet, egy valósághű helyzet, de utána csak a tanulón múlik, hogy mennyire kreatívan, és ügyesen használja fel a megadott tényezőket. Ezzel szemben irodalom miről szól? Olvasd el a könyvet, tanuld meg a verset, tanuld meg XY életét, azt jó vagy. Mindig kihangsúlyozzák, hogy a saját gondolataid, véleményed írd bele a verselemzésbe, de ha tényleg beleírod, akkor meg leszólnak, hogy az "nem jó vélemény". :D Ez lenne a kreativitás támogatása?

    Másrészt a kreativitás olyan dolog, amit nem lehet kollektívan kezelni. Mert olyan nincs, hogy összkreativitás, vagy megadunk egy példát, és azt oldjátok meg kreatívan, de az jöjjön ki, ami nálam kijött. Ez megöli magát a fogalmat, hogy menj saját fejed után, saját gondolatokkal fejezd ki magad, légy találékony, próbálj új utakat keresni. Épp ezek miatt, szerintem bőven nem ez az elsődleges szempont. Inkább az, hogy adunk mindenkinek egy biztos alapot, amit a későbbiekben saját szájíze szerint felhasználhat, forgathat. Vagy ha már nagyon fejünkbe vettük a kreativitás támogatását, akkor a szakkörökre, normál órákon túli foglalkozásokra kéne nagyobb hangsúlyt fektetni.

    > "Meg az oktatás alkalmazkodjon a gyerekek igényeihez, és ne fordítva..."
    Na jó, de mi alapján mondod meg, hogy egy gyereknek mik az igényei? Vagy szerinted egy kisgyerek hátrébb tud lépni kettőt, hogy objektívan szemlélje saját helyzetét, és elvárásait? Nem becsülöm le őket, de erre képtelenek - mit kezdenél egy ciágny gyerekkel, akinek az az igénye, hogy hagyják békén, és adjanak neki repeta kakaót? Épp ezért kezdteben határozottan kell kezelni őket, fegyelmet, rendet tanítani, aztán ahogy nőnek fel, egyre inkább teret engedni nekik. Ezt a jó tanárok jelenleg is megteszik.

    A fő kérdés az, vajon tudunk-e egy alapvetően rossz tanár-alapanyagból jó tanárt faragni? Ha ezt meg tudnánk oldani, vagy legalább csökkenteni a gyenge tanárok számát az oktatásban, sikeresebbek lennénk. Na ez a hitvallásom, vagy amit akarsz. :D

    > "Úgy tudom, tanárhiány van... Így aztán nem annyira válogatnak."
    Pontos információim nekem sincsenek, de én épp az ellenkezőjét hallottam. Pl. a már említett kémia tanár mondta, hogy amikor ő felvételizett a mi csöves-szar sulinkba, ott is több ellenfél elől hozta el az állást. De vicc az, hogy nem azért, mert látták benne a tehettséget, hanem azért, mert kezdő tanárként lentebb van a közalkalmazotti fizetési listán... :b