• Sanyix
    #57
    "A szenzorok jele alapjan megszakithattak volna a leszallast, aminek ket kovetkezmenye lehetett volna: lapos szogben szallnak le, tehat vizre szallnak valahol az atlanti oceanon, vagy elelkezdnek es alacsony palyara allnak ahonnan masik jarmuvel kellett volna visszahozni oket. Mindket megoldas mukodhetett volna"

    Bedöntést visszavehették volna kicsit, így szépen elkezdett volna csökkenni az esési sebesség, majd növekedni(tehát emelkedni a sikló). De erre nem volt felkészítve a számítógép, és akármilyen tégla repülési tulajdonságai vannak az űrsiklónak, és tökmindegy hogy magasan van még, de olyan nagy sebességgel repül, hogy ha túlságosan visszaveszik a dőlést, az óriási felhajtóerő simán visszalendíthette volna akár 150 km magasra 60 ról, csak azzal az apró pici különbséggel, hogy szép kis horizontális sebességet vesztett addig -> így amikor elérte volna a pálya csúcspontját meredek emelkedéssel, ugyanolyan meredeken esett volna vissza, és ezt a zuhanási sebességet nem tudták volna lecsökkenteni, hirtelen ért volna a sűrű légkörbe, és ugyanúgy elégett volna.
    Teljes kézi irányítással, pedig képtelenség egy siklót légkörbe lépés közben irányítani(főleg nem precízen). Ha legalább az állásszöget tartja a számítógép, úgy még elképzelhető, de gondolom csak full manuális, és full automata között lehet választani.

    Az újra pályára állást 60km körülről(mert ott jelentkeztek a problémák) meg felejtsd el, mert odáig a sikló már kb 1000 m/s-t lassult, amit még fullos üzemanyagkészlettel sem tudna visszahozni a sikló orbitális hajtóműve.

    Challengernél meg használhatták volna a visszatérési terveket (mert voltak), RTLS (Return To Launch Site), bár ehhez kellhet(attól függ mennyi idő telt el az indulástól) az üzemanyagtartály maradék üzemanyaga, és az SRB-k tervezett (mert ha gond van enélkül is ledobhatják) ledobása után pár másodperccel van az utolsó esély hogy így térjenek vissza. Ezen kívül, még létezett a TAL (transatlantic landing)-ra terv, de ezt pl kisebb hibák, pl 3ból 1 főhajtómű leállása esetén használhatták volna (mert hogy az atlanti óceánt átrepüléséhez közel orbitális sebességre kell gyorsulnia), ha az RTLS már nem lehetséges.

    Szóval challenger esetén talán gyors reakcióval, csinálhattak volna egy rtls-t, columbiánál meg felkészített számítógéppel skip reentryt (de ott sem tudták igazából hogy nagy a baj, amíg szét nem esett).