• kvp
    #51
    "10 másodperc mindenre kevés... De akkor még azt sem tudták, miért csökken a tolóerő... Sőt, AKKOR semmit nem tudtak. Ugyanúgy, mint a Columbia esetében sem. Volt jónéhány hibajelzés, de AKKOR nem ismerték az okát."

    Idealis esetben erre lennie kellene egy szabalynak. A szabalyokat ismernie kellene a szamitogepnek. Innentol mar nem emberi dontes lenne es a gepek reakcioideje sem olyan rossz.

    "Az űrrepülő leoldása sem egyszerű eset... Nem véletlenül van az, hogy egyetlen jelenlegi mentési tervükben sem szerepel olyan megoldás, ahol az űrrepülőt működő SRB-k esetén leoldják. Sőt, csak akkor tudják biztonságosan leoldani, ha az ET-ből is elfogyott a nafta."

    Elmeletileg lerobbanthato az egesz felszallas kozben is, egy bizonyos magassag felett. Ezt a challanger mar elerte, tehat siman megtehettek volna. Az egyetlen szabaly, hogy eloszor a raketak, majd utanna a fotartaly.

    "A Columbia esetén a sebesség (és magasság) teljesen kizáráta volna az ugrás lehetőségét. De ha lehetett volna, akkor sem lett volna idejük. Mire észlelték a problémákat, ott is késő volt..."

    Ennek ellenere a challenger legenysegenek a jo resze meg elt a vizbecsapodaskor, ok meg akkor is ki tudtak volna ugrani, ha csak egy sima ernyojuk van. Ezert is kaptak a kesobbi legenysegek egy-egy sima ernyot.

    A columbia eseten nem volt sok lehetoseguk, bar talaltak egy lezart sisakot is, tehat legalabb a legenyseg egy tagjanak volt ideje arra, hogy tegyen valamit amikor elkezdett szetesni a gep. A szenzorok jele alapjan megszakithattak volna a leszallast, aminek ket kovetkezmenye lehetett volna: lapos szogben szallnak le, tehat vizre szallnak valahol az atlanti oceanon, vagy elelkezdnek es alacsony palyara allnak ahonnan masik jarmuvel kellett volna visszahozni oket. Mindket megoldas mukodhetett volna.