• dez
    #7
    Izé, először is a cikkhez: a legnagyobb változás inkább az integrált memóriavezérlő. Nem tudom, a cikk miért nem említi. Plusz ennek folyományaként a QPI már nem a (szokásos értelemben vett) rendszerbusz (mint ahogy a hasonló, és hasonló szerepet betöltő HyperTransport sem annak hívatik AMD-nél).

    A külső GPU még egy ideig (amíg létezik ebben a formában) sokkal jobb lesz a mostani típusú 3D grafikára, mint az akár hová integrált, mert nem kell osztoznia sem chipterületbn, sem hőtermelésben...

    Legalábbis egyelőre két dolgot céloztak meg:
    1. A mobil és belépő szinten költségcsökkentés, tehát az eddigi chipsetbe integrált grafika kerül majd át a prociba - a proci mindig fejlettebb technológiával, így kisebb vonalszélességgel (nm) készül, mint a chipset, így a prociban kisebb chipterületet fog igényelni. Plusz miután a memóriavezérlő is átkerült, nem is lenne okos dolog ezt kint hagyni.
    2. GPGPU alkalmazások, ahol a GPU számoló egységeivel egyéb számítási feladatokat végeztetnek. A CPU és egy GPU közelebb kerülése gyorsabb adatcserét tesz lehetővé, így optimálisabb algoritmusok születhetnek. (A GPU nagyon gyors bizonyos alapvető számításokban, de összetettebb műveletekhez a CPU-ra is szükség van. Ketten együtt lesznek igazán ütősek.)

    Viszont ahogy fejlődik ez a dolog, és növekszik az összetettebb algoritmusok futtatására is felhasználható teljesítmény (és az Intel máris konkrét terveket szövöget erről), lassan a mostani 3D-grafikai módszerek, ahol az élethű hatásokat sokszor csak mindenféle trükkel lehet elérni, szal ez átadja a helyét a sokkal kézenfekvőbb módon élethű képet generáló real-time ray-tracingnek...

    Tulajdonképpen részben így akarják kiütni a nyeregből az Nvidiát, akik már előre félnek, mivel nekik nincs tapasztalatuk CPU-tervezésben. (És ezt látva előre egyesült az AMD és az ATI is.)

    Szót ejthetünk a Larrabee-ről is (ez lesz az Intel külső "GPU"-ja), ami a hagyománnyal szakítva nem sok-sok kis számoló egységet tartalmaz, mint a szokásos GPU-k (mondjuk ez nem is lenne igazán az ő asztaluk), hanem pártíz matematikai számításokra optimizált, leegyszerűsített CPU-magot, ami azért elbír összetettebb kódokkal is. Esetleg már ez is képes lesz a real-time ray-tracingre. De legalábbis újabb érdekes effektekre. És minden bizonnyal később ez veszi át a szokásosabb GPU helyét a proci mellett is. Ezzel tulajdonképpen a Cell proci fejlesztési stratégiáját követik majd: a Cellből is lesz olyan, ami több CPU magot, és még több kiegészítő magot tartalmaz. Meg nyilván az AMD is ott lesz a sorban. Az a nagy kérdés, az Nvidia hol lesz...