Abban a zenei közegben amiben mozgok és alkotunk így működik egy kiadó:
1- kiadó vállalja, hogy x összegben legyártat és terjeszt x darab cd-t az adott zenekartól. (bizony, ezt mind a kiadó csinálja)
2-megállapodnak, hogy db.-onként hány %-ot kap a zenekar. De, ezt csak egy bizonyos eladási szám fölött kapja meg. szóval pl.: 3501.-eladott példánytól kapja meg a zenekar a %-ot. Addig semmit.
3-A kiadó semmiféle felelőséget nem vállal, nem ad pénzt, nem finanszíroz, hanem megelőlegez. Az első 3500 darab eladott cd-ből minden az ő pénztárcájába megy, abből nyeri vissza a cd-gyártásra, terjesztésre fordított pénzét. Amíg ez nincs meg, addig a zenekar egy vasat sem kap a cd-jéből.
4-ha jól fogy az anyag, akkor a kiadó befizeti a zenekart egy turnéra, de ezt a pénzt is be kell hoznia a zenekarnak cd-eladásból. (kvázi ez is csak kölcsön)
5-hogy akkor mit is csinál egy kiadó? Elvégez egy rakat szervezési, bürokratikus feladatot a zenekar helyett. Ennyi.
6-magyar kiadós szokás: Pl.: 3500 eladott darab a limit, ami után megkapja a százalékát a zenekar. Szokás szerint 3450 db-nál megáll az eladás, kimutatás nem készül el, nem érkeznek be a friss számok, sorry srácok, ez van...
7-a kiadó kihagyásával nagyon-nagyon sok szervezési feladat hárul az adott zenekarra, de minden marad a kezében, és ő kapja meg a pénzt a produktumáért. (ilyenkor szoktak a nagy neves zenekarok saját 'kiadót' indítani és ezen keresztül csak terjesztőknek adják ki az anyagukat.
Ha van kérdés, szívesen válaszolok, remélem nagyjából az is érti a rendszert, aki nincs ebben benne. Biztosan van más modell is, mint mondtam, abban a közegben ahol én mozgok, ez a rendszer.