• Marcell
    #5
    Csak azt felejtitek el, hogy a dugo, valamint a foloslegesen elegetett uzemanyag hatalmas bevetel az allambacsinak. Nekik sokkal inkabb az az erdekuk, hogy minel hulyebben legyenek hangolva a lampat, es minel tobbet araszolj a dugoban. Ezert van itthon ennyire szarul szervezve minden es ezert lehet folyamatosan olyannal talalkozni (pesten), hogy sehogysem tudod elerni a kovetkezo zoldet.

    Azzal hogy Budapest kozlekedese mar gyokereiben el van bas*va, csak egy valaki jar jol --> az allam. Mivel szendioxid kibocsatasunk a Kytoi egyezmenyben alapul vett evhez kepest ugymond jol all (direkt olyan evet vettek alapul, amikor meg volt (nehez)ipar itthon, ami utana hamar meg is szunt).

    Pontosan ezert rosszak az utjaink is. Egyreszt akar mar 3 evvel az ut megepitese utan palyazatot lehet kiirni a felujitasokra, igy viszonylag gyorsan ujabb bevetelt lehet termelni a "csókós cégeknek". A rossz utak miatt raadasul 4x annyi gumi kopik, 3x annyiszor viszi el az osszes autos az autojat szervizbe (futomuveshez), es 2x annyi lengescsillapito, gombcsuklo, lengokar fogy el, mintha minden sima lenne. Adozt pedig minden vasarlasert es szolgaltatasert fizethetunk, igy ez sok szazezer autora nezve hatalmas bevetel es gazdasagi serkento.

    Bar ez mar lehet kicsit osszeeskuves-elmelet, de (a csak anyagi karok miatti) balesetek szinten remek bevetelt jelentenek az allamnak. A hulyen felfestett utak, esz nelkul kialakitott keresztezodesek, a rossz minosegu utak mind-mind ahhoz jarul hozza, hogy sok baleset legyen. Az auto osszetoreset kovetoen a javitas is nagyon szep summat hoz az allamnak a konyhara, raadasul lehet megnagyobb dugo is kialakul a kornyken...

    Vegul egy monolog -szinten az utakrol-, ami nem tolem szarmazik (nem tudom ki irhatta), de tokeletesen ugy van, ahogy le van irva:

    "Mibõl áll az aszfalt? Három komponensbõl: zúzott kõ, kátrány és emulzió. A három közül az utóbbi a legdrágább, ez teszi ki a költség mintegy 30 százalékát, de az aszfalt összsúlyának csak 2-3 százalékát adja. Rutinosabbak már bólogathatnak is, igen, biztosan az emulzió körül van a kavarás. Valóban. De mire való ez az emulzió, és hová tûnik?

    Az emulziót, éppen úgy, mint a kátrányt és a zúzott követ, a MOL Rt. állítja elõ. Az emulzió arra szolgál, hogy a kátrány lassabban és egyenletesebben kössön meg. Kicsit keményebb is lesz tõle a matéria, ezért többször kell átmenni rajta az úthengerrel. Fogja hát az útépítés fõvállalkozója a három komponenst, és kiosztja az alvállalkozóknak, akik az egyes útszakaszokat burkolják. Az alvállalkozó aztán jön a gépeivel, a nagy fõzõmasinával, a légkalapácsokkal és a "brazil gépsorral", azaz a munkásokkal, és munkához lát.

    Az elsõ körben feltörik az aszfaltot légkalapáccsal, leszedik a régi burkolatot. Ezután beöntik a fõvállalkozótól kapott követ és kátrányt a gépbe, összeolvasztják, majd terítik, elhengerelik és kész, jöhet a fontos ember szalagot vágni. No és az emulzió? Azt persze nem teszik bele. Igaz, így a kész aszfalt szivacsos lesz, beleszivárog majd az esõvíz, télen meg a hólé, aztán szétreped és kész a kátyú. De az emulziónak jobb helye van. Fogják ugyanis az alvállalkozók az útról leszedett, régi aszfaltdarabokat, és azt is beledobálják a nagy fõzõmasinába. Az ember még örülne is, hogy milyen rendesek, nem hagyják ott a hulladékot. No de ez a hulladék nem hulladék. Hozzáöntik ugyanis az emulziót, amitõl ez a hulladék máris elsõ osztályú aszfalttá válik, és mennek szépen a rózsadombi villákhoz, a gazdag emberek nyaralóihoz, kocsifelhajtót meg parkolót aszfaltozni. Hála az emulziónak, még senki sem látott kátyús kocsifelhajtót, sem szétrepedt magánparkolót. Jól fizetõ megrendelések ezek, és igazán nem sok költséggel járnak, hiszen a felhasznált anyag ingyen van, a brazil gépsor meg minimálbérért dolgozik. Ahol útépítés van, ott a közelben valahogy mindig megszaporodnak az aszfaltozott udvarok, kocsibeállók.

    S mi lesz ezután a szivacsosan aszfaltozott közúttal? Hát igen, a következõ tavaszra olyan lesz, mint a svájci sajt. De sebaj, jön megint az alvállalkozó, és garanciális javítás gyanánt beleborít a lyukakba egy-egy talicska kátrányt. Emulzió nélkül, persze. A kátyú helyén lesz egy pukli, amin legalább olyan jót lehet zöttyenni, mint a kátyún, és az összevissza pattogó kocsik szépen rásegítenek az amúgy sem lassú repedezési folyamatra. Két év múlva lehet cserélni az egész útburkolatot.

    És akkor megint jön a nagy fõzõmasina, felszedik a régi aszfaltot... mindörökkön örökké, ámen."