• BiroAndras
    #56
    "Na, azért elég korán megjelent egy (vagy inkább 2?) szabvány szoftverkörnyezet hangkártya-kezelésre."

    Hát nekem úgy rémlik, hogy elég sokáig kézzel kellett választani az 5-6 féle hangkáryta közül. Szerintem csak win-en lett szabványosítva.

    "A VESA is még bőven a hw-es 3D (gfx) megjelenése előtt jött."

    Igen. De előtte jó pár évig nem volt szabvány.

    A lényeg, hogy az MS-nek megvolt az ereje, hogy kikényszerítse a szabványok használatát.

    "Utána jött az OpenGL is, csak azt hiszem, mindig volt egy kis csúszás az új hw featúrák támogatásában, illetve jópár dolog a gyártó-függő extensionökön keresztül érhető el."

    Szerintem többek közt ezért nem az OpenGL lett a játékok alapja, hanem a DirectX.

    "Végülis kapóra jött a MS-nak, hogy nem volt egy olyan szabványos környezet, ami mindent lefedett volna (már már pl. van OpenAL is audióra). Így létrehozták a DirectX-szet"

    Szerintem inkább kényszer volt eleinte. Sokáig a win95-tel szemben komoly érv volt, hogy nem lehet rajta játszani.

    "és persze nem hajlandók más OS-eket támogatni vele."

    Ez meg természetes. Ki támogatná a konkurenciát? Egyébként se volt mit támogatni, mert játékok gyakorlatilag csak DOS-ra voltak. És a linux még sehol se volt akkor.