• [NST]Cifu
    #18
    Egy picit megpróbálom megvilágítani a problémát. Az űrsiklók a közfelfogás szerint nem elég biztonságosak, ezért menniük kell. Az űrsikló biztonsági rátája 64 fellövésre jut egy katasztrófális baleset. A CEV-nél 2000:1 arányt igérnek, ami meglehetősen valószinütlen ugrás biztonság terén. De nem azért állították le az űrsiklókat, mert amúgy egy fellövés (csak a fellövés) fél milliárd dollárnál is többe kerül, egy-egy misszió pedig egy milliárd dollárt kóstált. Most csinálják helyette a CEV-et. De mennyiért is?

    CEV űrhajó költség tervezete 2004-14 között: 20 milliárd $
    HLV nehéz indítórakéta költség tervezete 2014-ig: 17 milliárd $
    CLV, a CEV űrhajó indítórakétájának fejlesztési költsége: ~5 milliárd $

    Szép számok igaz? A CLV (ami az űrsikló szilárd hajtóanyagú gyorsítórakétájára épül) fejlesztési költségét eredetileg még 1.5 milliárd dollárra becsülték, de 2005 végére ez az előrejelzés elérte az 5 milliárd $-t. Azt azért lehet látni, hogy amire az első személyzettel ellátott CEV űrhajó fel fog emelkedni, a teljes programra (beleértve a Holdutazáshoz szükséges HLV-t (ami az űrsikló külső üzemanyagtartályára, hajtóművére és szilárd hajtóanyagú gyorsítórakétájára épül) és holdraszálló egységet is) több, mint 40 milliárdot kell(ene), hogy elköltsenek. Mintezt úgy, hogy a NASA éves költségvetéséből valamivel több, mint négy milliárd jutott az emberes űrkutatásra eddig. Plusz a mellett, hogy az űrsiklónak is kellene még jópárszor fordulnia, hogy befejezhessék az ISS Alfát. Ebből következik, hogy a CEV létrehozása a NASA költségvetésének szép nagy részét elviszi - és hogy előteremtsék ezt a pénzt, az űrszondás misszióktól vesznek el.

    De miért is kerül ennyibe a CEV? Nos azért, mert politikai okokból (munkahely és gyártáskapacitás) minél több dolgot meg akarnak tartani az STS rendszerből. A kulcsszó manapság a biztonság, a pénzről nem nagyon beszélnek a politikusok. Boritékolható, hogy a CEV sem lesz az olcsó űrbejutás eszköze....