• berczy #30510
    Kedves Maestro!

    Egy régebbi beszélgetésünkre reagálnék ismét, némileg több tapasztalattal a hátam mögött FSX vitorlázásban, ill. 1 óra 44 perc () repült idővel. Ami anno abból indult ki, hogy semmi köze nincsen az FSX vitorlázó szimulációjának a valóhoz, ill. ha már mindenképp szimulálni akarjuk, akkor Condor.
    No, véleményem szerint nem volt igazad. Ill. volt, de csak kis részben. :)
    Mégpedig abban a részében a dolognak, hogy a fizikája nem képezi le a valóságot tökéletesen, de nem rossz a helyzet.
    Megvettem ezt az ASK21-est, amire itt alant csináltam is egy fiktív Opitz-os festést és azt kell mondjam, hogy eléggé jó.
    PErsze ki kell egészíteni az FS pl. CumulusX-el, WinchX-el, Aerotow-al, de igazán jó, egész valóságos környezetet teremt.
    De hogy ne csak bullshiteket puffogtassak mindenféle alátámasztás nélkül, részletezném is, hogy mire gondolok, viszonyítva az igazihoz a rengeteg repült órám alapján.

    Kezdem az elején, a csőrléssel, amiben a WinchX segíti az FS-t, ill. az ASK21-essel, mert ezt találtam elég pattogósnak, érzékenynek, ami nagyon hasonlít a Góbé bitang érzékenységéhez. Szóval kitaláltam, hogy mindent igyekszem úgy csinálni, ahogyan okítják, beállítom a Winch-ben a sebességet, kábelhosszt, szakadóerőt és gyí! Elején lapos emelkedés előrenyomott bottal, 50 méter után folyamatosan engedve a botot rákapaszkodás, majd az uccsó harmad laposítás és leoldás. Oldalszélben is nagyon jól kijön az, amikor az elején lapos emelkedés közben rá kell tartani a szélre, befordítva a gépet. A leoldás/átnyomás is nagyon kellemesen kijön, hogy felkapja az orrát leoldás után és intenzíven át kell nyomni, hogy ne fogyjon el a sebesség.
    No, azt kell mondjam, hogy nagyon király, abszolút szépen ki lehet vitelezni úgy, ahogy a való életben is csinálom a csőrlést. Tényleg nagyon hasonlít és ha el tudom találni szépen, hogy mikor mit és mennyit húzzak, tökéletes csőrlést lehet csinálni a szimben is, akár a valóságban. Persze még a valóságban sem megy szépen, de amikor eltalálom, akkor nagyon jó. :)

    Továbbá, még mindig a fizikai része, pl átesés, termik. Bár való életben még csak pár gyenge bubis termikbe sikerült növendékként belerepülni, de ami késik, nem múlik, bár bosszantó, hogy már az összes növendéknek megmutatták az oktatók a termikelést, de nekem még nem sikerült, sosem tudtunk fennmaradni, csak ilyen néhány másodperces emelésekbe, de ami késik ugye, az a vonat... :)
    Szóval meglepően élethűen viselkedik a gép a szimben, amikor "alámvág egy tavaszi termik" (by Gaspen :D) ugyan úgy beleremeg, bólint kicsit, ill. a hangok is meglepően hasonlítanak. Az átesés is remek, miután az oktató megmutatta mit kockáztattam egy jelentősebb sebességvesztésnél. :D Na, az egy érdekes érzés volt, de nagyon hasonlóan remeg, támolyog a gép a sim-ben is, mint a valóságban, mielőtt átesik.

    A termikelést nehéz még hasonlítanom, csak max. az elméletet, miszerint a termikek szélén sokszor van intenzív leáramlás, ill. van a gyengébben külső széle és az erősen emelő magja. Ezt a CumulusX nevű progi nagyon jól abszolválja, szinte minden "réteg" megtalálható egy-egy termikben és igencsak ügyesen kell reppenni, hogy szépen körözve meg legyen fogva a legjobban emelő rész és ugyna olyan könnyen ki lehet esni belőle, mint ahogy mesélik a rutinos csókák. Valamint a buboréktermikek is nagyon jók, amik ugye nagyobb szeles időben jellemzőek. Ugyan olyan váratlanul bele lehet kerülni, mint amilyen gyorsan kiesünk az alján. :)
    Rettentő sok beállítási lehetősége van a CumullusX-nek, amivel gyönyörűen lehet finomhangolni.
    A lejtőemelések is szuperek, ezt Hármashatárhegyen próbáltam, ill. az Alpokban, de ha a szélirány jó volt, ill. elég nagy, akkor gyönyörűen lehet emelkedni a hegyek gerincén oda-vissza repkedve, ahogy legalábbis a lejtőemelést mondják, mert ugye abban még kevésbé volt részem egyelőre. :)

    A nem fizikai része talán a leghasznosabb. Jelenleg a felszállást, leszállást, ill. az iskolakör felépítését gyakoroljuk és erre azt kell mondjam kiváló az FS. Ugyanis roppant jól lehet ezt gyakorolni a szél, ill. magasság függvényében.
    A merüléseket is faszán szimulálja a játék, bár nem túl kellemes érzés, amikor amúgy is alacsonyra kerülve a hosszúfalon egy -3-4-es merülésbe kerülök és el kell kummantani a harmadikat, hogy beérjünk, de a következő felszállásnál, másik irányú körön pedig nincsen merülés. :) Ez abszolút kijön az életben is, akárcsak tegnap, amikor kellemetlen oldal-hátszélben kis magasságra csőröltünk és ráadásul a hosszún -3-as merülés volt, hát igyekezni kellett a 4-ikbe, hogy még értelmes magasságon tudjak ráfordulni a leszállójelre.
    Azt kell mondjam, hogy gyakorolni baromi jó, mert hellyel-közel jól szimulálja a dolgokat, de mégennél is jobb, hogy az eljárásokat lehet nagyon jól rögzíteni. Mint pl. felsz. előtti jelentőszöveg (checklist), felszállás, majd első forduló utáni jelentőszöveg, fordulók...

    Itt kell megjegyezzem, hogy át kellett szoknom a sim-ben is a belépés, csűrés szinkronjára, mert én eddig szinte sosem használtam az oldalkormányt, mert minek, mindig magasságival kompenzáltam, de ugye oktatáson tökömet levernék, hát átszoktam a belépés/csűrés kombóra bevitelnél és kivételnél is, hogy az rögzüljön, és azt kell mondanom, sim-ben is jelentős kölünbség van, nagyon szépen lehet csúszásmentesen vezetni, ahogy az életben.

    Leszállásnál nagyon tetszik, ahogy kijön az, amit tanítanak a féklapozásról, csak a sebességek mások, mert az ASK-val 100 körül siklunk féklappal, a Góbéval meg ugye 80, de ez szokható, úgyis más minden gép a valóságban. Viszont az a jelenség, hogy úgymond ellentétesen kell mozgat a féklapot, ill. a magasságit, nagyon jól érezhető ez itt is, hogy féklap nyitáskor lejjebb kell nyomni, hogy maradjon a sebi, csukáskor pedig húzni kell a boton, mert elgyorsul. Mondjuk ez Blanik-nál valahogy nagyon fura, kezdem azt gondolni, hogy nem az igazi a fizikája, mert csőrléskor szinte felvágja az orrát, hiába koppig előrenyomva a bot, féklapozáskor pedig akkorát bólint a gép, hogy erősen húzni kell, ellentétben a tanultakkal, ill. az ASK-val. Még lehet, hogy rosszul állítom be a dolgokat, trimmet, súlypontot, de akkor is szembeötlő a különbség az ASK-hoz képest. Blanik-al képtelen vagyok laposan emelkedni 50m-ig.
    Na mindegy, azért reppenek ASK-val, mert az tényleg nagyon ott van ilyen téren.

    Ami nagyon tetszik még (ismét a fizikai viselkedés), hogy csűrésnél kijön az ellentétes forgató erő a csűrők ellenállása miatt, hogy jobbra csűröm, de ha nem lépek rá jobbra erősen, akkor kissé elkapja az orrát balra. Ez baromira ott van, tényleg ilyen a valóságban is, ugyanis az elején sikerült jó szokszor pedál nélkül csűrni és a Góbé is elkapja a másik irányba kissé az orrát. Persze megkaptam a magamét a kiképzőtől, hogy hülye szimulátoros (), de tapasztalatnak nagyon jó volt, ill. tényleg nagyon jól lemodellezték ezt is a játékban, és bár ez régebben már a Discus-nál is feltűnt, ott még azt hittem rossz a fizikája. :DDD

    Viszont amiben nagyon egyet értek veled, az az erők kérdése. Az nagyon hiányzik, hogy a sim-ben nem érezni semmit az erőkből és én, mint hülye szimulátoros, ott fent sokszor azt hiszem, hogy az oktató nem enged néha erre-arra kormányozni, de aztán kapcsolok, hogy dehát az oktató keze a vállamon van, mással meg nehéz ellentartani a magasságinak. :)))
    Szóval nem, az erők nagyon nem jönnek át és iszonyatosan fura, hogy mekkora erővel képes a levegő ellentartani, de ezt majd megszokom, ill. még a pedált kell nagyon szoknom, mert az nem gáz, hogy a joy-on csavarnom kell, a Góbéban meg tényleg lépkedni, mert az nem zavar, sokkal inkább baj, hogy nem használtam eddig az oldalkormányt és most meg ugye kell nagyon. De már a sim-ben is így repülök, kezdem megszokni, jó lesz.
    Meg még egy dolog, ami a sírba visz... Igazi gépen a kormányokat nem hozza vissza középállásba semmi. SEMMI!!!! Ehh!!! :) Nincsen rugó én meg megszoktam nagyon... :)

    Egyébként nagyon jó ez az igazi repülés, el sem tudom mondani. Egészen jól megy amúgy, tegnap du. már jól meg is dícsértek, hogy milyen jó felépítettem az iskolakört, csak a lebegtetést kezdtem kissé korán, cserébe odabaszarintottam a Góbét kicsit. Nem volt taps... :)
    Az uccsó felszállásom meg vészhelyzetesre sikeredett, de nem Ross doki miatt, hanem mert épp lebegtetés közben találta ki a Góbé, hogy akkor Őt most nem lehet jobbra lépni, mert beragadt a tolórúd, és mivel balos oldalszél miatt kissé oldalazva, rátartva siklottam be, hát ki kellett volna lépni jobbra talajfogás előtt, ez nem annyira jött össze, elég brutkó módon, csúszva fogtunk talajt. Én nem sípoltam az oktatónak siklás közben, hogy nem tudom jobbra lépni, mert gondoltam Ő tartja, de miután elkezdett ordítani talajfogás után, hogy mé nem léptem jobbra és miért nem engedtem neki, hogy lépje, ill. megállás után is faszér' taposom a bal pedált, realizáltam, hogy siklás közben sem Ő tartott ellen, hanem már nem tudtam jobbra lépni. No, kaptam is nagy dícséretet, hogy ahhoz képest, hogy elromlott, nem is lett durva traverz (amúgy az volt), de mondta, hogy legközelebb inkább vinnyogjak neki, akár siklás közben is, hogy ha valami rendelleneset észlelek, mert legfeljebb mondja majd, hogy Ő nem lép és akkor gáz van. Bár véleményem szerint jó volt ez így, mert így legalább nem volt para, hogy gáz van, csak utána. :)

    Szóval szegény egyetlen Góbénk kidőlt, nagyon remélem, hogy sikerül helyrerakni a hosszú hétvégére, mert különben no reppenés, ugyanis a jó Blanik-okat nem engedi repülni a gyártó, más iskolagépünk meg asszem nincs is. Ill. egy IS-28B2, dehát nem biztos, hogy azon kéne tanulni, pláne ilyen odabaszós leszálllásokat, főleg, hogy 2x olyannehéz, mint a Góbé.

    Na röviden ennyit terveztem mondani. :)))

    szerk.: Még egy: Tegnap előtt repültem egy 300 km-es távot vitorlával, LHDK-Kékestető-Tisza-tó-LHDK háromszögben és marha jó volt, termikeltem, a Mátrában lejtőztem, a Tisza-tóban füröd... na jó, azt nem, de tök fasza volt, bár Jászberény környékén majdnem terepeztem, de végül sikerült ismét felkapaszkodni. Amúgy ez már a harmadik próbálkozás volt ezt a távot megrepülni, először a Tiszáig jutottam, másodszor Jászberény előtt sikerült terepezni, de harmadszora összejött. :)
    Használom ezt a simloggert is, fasza, csak nem értem, hogy a magasságokat mi a tökért nem rögzíti. :)
    Utoljára szerkesztette: berczy, 2015.04.27. 14:38:39