Komolytalan#8
Eddig is rámentek keményen a fogyasztásra, de nem csak arra mentek rá. Ha megnézitek, pl egy LADA 1200 ccm-ből kihoz vagy 65 LE-t, és produkál 8L/100km-et közúton. Egy mai verda, mittomén Skoda Fabia kb hasonló motorból kihoz szintén kb 65LE-t, és fogyasztása mondjuk 6L/100km. Ez nem néz ki bősz fejlődésnek cirka 40 év alatt, de vegyük azt is figyelembe, hogy lada 1000kg, fabia meg 1300 kg környékén van, pedig nem nagyobb autó, és a motor pl sokkal könnyebb benne mint a ladában. Miért több? Zajszigetelés (baromi nehéz), kényelmi és biztonsági extrák (rádió, klíma, lufik, abs meg többi 3 betűs), stb.
Szóval fogyasztást több dolog befolyásolja: motor, tömeg, légellenállás, gördülési ellenállás (széles gumi többet fogyaszt), futómű. Ebből a motor 1 komponens, amit már jelenleg is úgy csinálnak, hogy egyazon motort sima elektronika átprogramozással tudnak nagyobb teljesítményűre illetve kisebb fogyasztásúra állítani. De pl a változó szelepvezérlés is arra lett kitalálva, hogy ha nem tolja neki az ember akkor csak nyalogassa a naftát, ha meg rálép akkor meg jöjjön meg a teljesítmény. A turbo dettó, ezért is készített valamelyik japán gyártó turbo benzines hibrid autót, mert turbo működtetésével/nem működtetésével is elég jól lehet szabályozni a fogyasztásra/teljesítményre optimalizált üzemmódokat.