• dez
    #149
    "Az önálló tanulás és problémamegoldás más tészta."

    Attól függ. Ha sok fajtárs átveszi, és így alapvetővé válik a faj életében, egy idő után visszahat a génkészletre is. (Előnybe kerülnek azok a változások, amik segítik ezt a viselkedést.) De erről már volt szó.

    "de alapvetően az ösztönök dolgoznak."

    Ez az adott állatfaj fejlettségi szintjétől függ, és így az ösztönös, ill. tanult dolgok arányától.

    "Még a rég háziasított kutyák is sokszor elboldogulnak a természetben, ha rákényszerülnek."

    Mert a kutyákban élénken él a falkaszellem. (Az embert a falkavezérnek tekintik.)

    "Én nem ezt mondtam?"

    Nem egészen ezt. Túl enyhe kifejezés a finomhangolás arra, ami még történik a genetikailag kódolt történések mellett és után.

    "Megfigyelték, hogy a gyerekek önállóan is kialakítanak nyelvet egymás közt, és hogy szinte minden nyelvtani szerkezet magától felbukkan egy adott fejlődési szakaszban, nem kell tudatosan tanítani."

    És arra nem gondoltál/gondoltak, hogy ez azért is lehet, mert ezek a nyelvtani szerkezetek "adják magukat"?

    "Ez lényegében ugyanaz. Ha a fejlődés lelassul, vagy megáll idő előtt, annak az eredménye félkész agy. Persze lehet olyan hatás is, ami összezavarja a fejlődést, nem csak megállítja."

    A fejlődési lehetőségek egy része később is pótolható. Kivéve, ha pl. valamilyen kémiai behatás ezt eleve megakadályozza.