• dez
    #146
    "Miért, nincsenenk ilyenek? Pl. a rovarok mit tanulnak a szüleiktől (többnyire nem is találkoznak velük)."

    Semmit, és itt a viselkedés nagyrészt tényleg genetikailag programozott, de azért ők sem olyan robotikusak, mint gondolod, megvan a magukhoz való eszük. (Pl. fokozatosan tanulnak meg az egyedek vigyázni magukra, stb. Bár vannak nagyon buta bogarak is. :) )

    "De amikor az ember helyettesíti a szülőt, akkor később képesek lehetnek a túlélésre a természetes környezetükben is."

    Éppen hogy egy ilyen állat már általában nem képes visszailleszkedni (nem tudja, hogy kell viselkedni, és a fajtársai sem nagyon fogadják be - vagy pl. nem tudja, hogy kell megépíteni a fészkét, honnan és hogyan gyűjtsön élelmet, stb.).

    "A fizikai struktúrrának is ki kell alakulnia."

    A kapcsolatok is a fizikai struktúrához tartoznak. Genetikailag csak "nagy vonalakban" van tárolva a szerkezet.

    "A tudat semmire sem megy egy félkész aggyal."

    Pedig valami ilyesmiről van szó. Ha nem is félkész, hanem 3/4 kész. (Főleg, hogy nem is nagyon van itt olyan, hogy "100% kész".)

    Most a tudat kérdését félretéve, ha pl. egy gyereket egy pincében tartanak kiskorától tizenéves koráig (voltak ilyen esetek), ugyancsak erősen visszamaradott lesz (egyes alapvetőnek tartott képességek is). (Ugyanakkor mégis alapvetően emberi lesz.)

    "Pl. amikor az agy fejlődését valami megzavarja (pl. nehézfém mérgezés), a megszülető gyerek véglegesen csökkent értelmi képességű lesz."

    Ez nem a "félkészség" esete, hanem ilyenkor valami erősen akadályozza a fejlődést.

    "Sok alapvető képesség fix ütemterv szerint alakul ki a gyerekekben, és viszonylag függetlenül a környezeti hatásoktól, ami genetikai programozottságra utal."

    Ezt nem vitatom.