• Cat #2
    Mit tartalmaz egy cd ára

    Nos sokan nézték szerintem eddig a MAHASZ oldalán a Mit tartalmaz egy CD ára? nevű kis irományt. Ezt fogjuk most górcső alá venni, majd ez alapján megvizsgálni egy lehetséges internetes terjesztési modellt.



    egy 5000 forintos lemez ára a következőként áll össze:
    1000.- adó
    1000.- kiskereskedelmi árrés
    900.- jogdíj (szerző, kiadó, előadó stb.)
    60.- kulturális jutalék
    300.- terjesztési díj
    800.- gyártási és marketingköltség
    300.- gyártás
    100.- design
    540.- nyereség (stúdió)

    Nézzük meg egy internetes értékesítési modellt (az Interneten árusítok cd-t):
    735.- adó
    900.- jogdíj (szerző, kiadó, előadó stb.)
    60.- kulturális jutalék
    300.- postaköltség
    800.- gyártási és marketingköltség
    300.- gyártás
    100.- design
    540.- nyereség (stúdió)
    Totál: 3735.- (olcsóbb igaz? pedig pusztán annyi történt, hogy eltöröltük a kiskereskedelmi árrést…)

    Most nézzünk meg egy letöltős modellt:
    584.- adó
    900.- jogdíj (szerző, kiadó, előadó stb.)
    46.- kulturális jutalék
    50.- hosting
    800.- gyártási és marketingköltség
    540.- nyereség (stúdió)
    Totál: 2920.- (hmmm… még olcsóbb lett)

    Na most játszunk el azzal a gondolattal, hogy mostmár ugye közvetlenül az előadó vagy a szerző is értékesítheti a számait, tehát nem nagyon van szüksége kiadóra.

    320.- adó
    400.- nyereség
    25.- kulturális jutalék
    50.- hosting
    800.- gyártási és marketingköltség
    Totál: 1600.-
    Namost ennél az összegnél a zenész bevétele még mindig ugyanannyi eladott számonként. És azt még bele se számoltam, hogy a gyártás és a marketing is jelentősen olcsóbb lehet a stúdiói kötöttségek nélkül és az Internet segítségével.

    Az eladásokat tovább növelheti az, hogy a zene most a világ bármely táján megvásárolható és nem csak abban a néhány boltban, amelyekben eddig kapható volt. Arról nem is beszélve, hogy a legtöbb boltban kizárólag a néhány (50-200) legismertebb albumot árusítják, amibe a legtöbb – amúgy még sikeresnek is mondható – zenész már nem fér bele.

    Szerzőként (dalszövegíróként és zeneszerzőként) a helyzet nem túl bonyolult: nekünk két alapvető érdekünk van. Egyrészt, hogy az alkotások eljussanak az emberekhez, akiknek írjuk őket. Másrészt az is érdekünk, hogy ha valaki pénzt keres a mi szellemi termékünkkel, abból mi is részesedjünk. - Hegyi György (zeneszerző)

    Teljesül? Teljesül. Az alkotás még több emberhez juthat el és a szerző ill. az előadó nyeresége is ugyanakkora marad.