Kína
  • Cat #95
    Élesen bírálják az EADS-t kínai repülőgép összeszerelési terve miatt

    Az Airbus terve repülőgépek összeszerelésére Kínában sokak szemében felveti annak a veszélyét, hogy a repülőgépgyártásban is megtörténhet az, ami a textilgyártásban már megtörtént, azaz a gyilkosan olcsó konkurencia megjelenése. "Európa lehetővé tette azt, amit az amerikai hatóságok megtiltottak a Boeingnek, egy jelentős technológia transzfert előfeltételező összeszerelő üzem építését" - mutat rá Christian Harbulot gazdasági háború kutató a "Le Parisien" lapnak. "A Boeing csak egy karbantartó üzemet hozhatott létre."

    A párizsi Ecole de Guerre Économique igazgatója gondatlanságot, a kellő előrelátás hiányát veti az EADS szemére. "Az EADS/Airbus jó üzletet csinál ugyan átmenetileg, de egyúttal megteremti annak a lehetőségét is, hogy Kína néhány éven belül azonos technológiai színvonalon állíthasson elő repülőgépeket, és ne kelljen többé Airbust vásárolnia." Az, hogy a tőzsde megjutalmazta a tervért, csak azt bizonyítja, hogy "a befektetők nem igazán törődnek egy olyan vállalat, mint az Airbus jövőjével", hanem csak rövid távon gondolkodnak.

    Harbulot lényeges különbségeket vél felismerni Európa és az USA által konkurencia kérdésekben tanúsított magatartásában. A szabad verseny állítólagos bajnoka, az USA például kvótát vet ki a kínai textil importra, miközben az EU a teljesen nyílt szabad verseny mellett áll ki. "Ez súlyos stratégiai hiba részünkről, mivel - ellentétben az Egyesült Államokkal és Kínával - a gazdaságnak nincsen politikai meghatározottsága."

    A francia média is szkeptikus hangot ütött meg az Airbus terveivel kapcsolatban. "Csalóka győzelmet aratott az Airbus" - írja az "Est Républicain". "A vártnál súlyosabb hatása lesz az üzletnek az autóiparra, az informatikára és a távközlésre is..." A "Télégramme" pedig óvva int a textiliparban elkövetett hibák megismétlésétől.

    Az EADS hétfőn jelentette be összesen 150 darab A319, A320 és A321 típusú gép eladását Kínának. Ezzel egyidőben hozta nyilvánosságra, hogy 2006 közepéig megvizsgálja az említett géptípusok összeszereléséhez egy üzem építésének lehetőségét Kínában.