Kína
  • Cat #84
    Letiltották a McDonalds reklámját Kínában

    A hirdetésben egy kínai férfi térden állva könyörög. A panaszáradat miatt sem a közszolgálati média, sem a többi televízió csatorna nem jelenteti meg többé az ominózus reklámot.

    A McDonalds Corp. reklámja azonban csak egy azok közül a multinacionális cégek közül, amelyek megsértették promóciójukkal a kínaiak önérzetét. A gyorsétterem-lánc hirdetését Shanghaiban és egyelőre három másik nagyvárosban vonták be.

    A felháborodást az váltotta ki, hogy a kínaiak szemében a reklámban térdeplő középkorú férfi, aki árengedményért esdekel, embertelen és lealacsonyító. A Shanghai International Studies University szerint Kínában, ha valaki letérdel, az a megalázkodás jele és ez igen sértő a legtöbb kínai emberre nézve.

    A McDonalds válaszul faxon küldte el a helyi médiának közleményét, amelyben mélységes sajnálatát fejezi ki, amennyiben a reklámban található jelenet bárkiben is negatív asszociációkat és félreértést okozott. Hozzátették: a térdepléssel nem volt semmi hátsó szándékuk, mindössze egy vicces jelenetet akartak. Hivatalosan viszont egyelőre nem nyilatkozott senki a NewsDay kérdésére, hogy a többi kínai városban is betiltják-e a vitatott reklámokat.

    Kína decemberben tiltott be egy Nike érdekeltségű hirdetést, amelyben az NBA kosaras LeBron James legyőz egy kung fu mestert. A reklámban feltűnik még két tradícionális kínai ruhát viselő nő és két sárkány is - mindegyik nem hivatalos kínai szimbólum. 2003 végén egy Toyota reklám borzolta a kedélyeket, amelyben szalutáló kínai egyenruhások szerepeltek - a helyiek szerint - degradáló szituációban.

    A kínai nemzeti médiahatóság azt az állásfoglalást tette közzé, hogy a reklámok megsértették a kínai népet nemzeti érzésükben és nem tartották tiszteletben a kínai kultúrát. A McDonalds jelenleg több, mint 600 gyorséttermet működtet az országban, de a tervek szerint még idén 100 újabb egységet akarnak nyitni. A hosszú távú tervekben pedig 2008-ra ezer McDonalds önkiszolgáló fogadná a betérő kínai vendégeket.