• shabba
    #8
    Ez azért messze nem így van elég csak logikusan belegondolni a részletekbe.

    Sajnos a VoIP elterjedésének a mai napig az ára szab gátat. Ez így volt 3-4 éve és szerintem így lesz még 1-2 év múlva is. Épp ezért elsődlegesen cégeknek igazán jó alternatíva mert ők jobban bevállalják a magas beruházási költséget mert magas havidíj mellett rövidebb a megtérülés ideje. Lakossági pár ezer forintos számlák mellett ez nehezen lesz összehozható.

    Hogy lehetne VoIP-ot kivitelezni.

    1. Az első és leggazdaságosabb eset ha már létezik meglévő internet kapcsolat ez a 600ezer háztartásból 50ezer esetén igaz. Ekkor is több lehetőség van. Vagy adnak az előfizetőnek egy VoIP Gateway-t amibe be tudja csatlakoztatni a meglévő analóg készüléket vagy vetetnek egy IP telefonkészüléket. Mivel a netmegosztást is meg kell oldani hacsak nincs már meglévő broadband routerje az előfizetőnek így erre is költeni kell. Vagy a szolgáltató ad routert vagy olyan VoIP gatewat vagy IP telefon készüléket vásárol amiben beépített 2 portos switch van. Ezek viszont sokkal drágábbak, egy olcsó kínai alapmodel is 150-200 dollár egy switchel egybeépített már fölötte egy márkásabb pl. Cisco készülék pedig még drágább.

    2. A másik eset ha még adatszolgáltatás sem elérhető az adott háztartásban, szóval előbb meg kell teremteni. Ez ismét plusz beruházás hisz kell hozzá egy modem és a beszerelés munkadíja utána vissza lehet térni az első pontra, amennyiben netet nem szeretne az előfizető 1xűbb az eset mert nem kell a netmegosztással foglalkozni elég a modem-et összekötni egy portos gateway-jel arra pedig lehet kötni a meglévő analóg telefont vagy VoIP gateway helyett lehet venni IP telefonkészüléket amik szintén nem olcsók 200 dollártól a csillagos égig van az áruk.

    Szóval lehet látni nem olcsó beruházás egy VoIP csatlakozás megvalósítása, attól függően mennyire áll már rendelkezésre a szükséges infrastruktúra 200-500 dollárba is belekerülhet. Ha most e mellé 1-2 éves hűségszerződést köt a szolgáltató akkor is a havi eszközbérleti díjak bőven egy jelenlegi telefon aladíj fölött lesznek de minimum azzal egy szintben. Persze évekkel később ha már az eszközköltség leamortizálódott lehet lentebb vinni az VoIP árakat de a kezdő beruházást úgyis az előfizetővel fizettetik meg.

    Ezen kívül központilag is kell nagyobb volumenő beruházásokat eszközölni, olyan eszközöket kell vásárolni ami kezeli a VoIP-os hívásokat, a meglévő hálózati eszközparkot is úgy kell fejleszteni hogy támogassa a kiemelt szolgáltatásokat(Quality of Service). Össze kell kapcsolódni más telefonszolgáltatók hálózatával és más törvényi feltételeknek is meg kell felelni. Ezen beruházások költsége is mind az előfizetőkre száll vissza. És ugye ez még mindig nem éri el rendelkezésre állásban a hagyományos szolgáltatás színvonalát mert pl. áramszünet esetén nuku telefon, ahhoz hogy akár ezt is tudja még nagyobb beruházást kell eszközölni saját tartalék elektromos rendszerrel. Na ilyen szerintem már nem fog bevállalni UPC és a többi kicsi sem, mert ez szintén jelentős alapdíj növelő tételként jelentkezne.

    Az hogy nem lesz előfizetési díj ahogy írod elég naív elképzelés. Ezt a rendszert életben kell tartani, felügyelni, karbantartani ennek a költségét csupán percdíjakból, főleg ha kedvezményesebb percdíjakat akarnak mint a többiek lehetetlenség. Pl. a szomszédos ausztriában is van előfizetés díj tudtottam 10-20 euros csomagok vannak a különböző többlet szolgáltatások függvényében és lehet még e mellé jön az eszközbérlet havi költsége.

    Persze ha már kifizette az előfizető a bekerülés igen borsos árát utána már az IP rendszer költséghatékonyabban fenntartható és a későbbiekben jobban lehet engedni az árakból, de az elején bizony még elég nagy békát kell lenyegni meg igen nagy beruházás egy VoIP-os rendszer életre kelteni.

    Szóval a fatávnak ez olyan komoly érvágás főleg az elején tuti nem lesz, elsődlegesen úgyis a céges, kisvállalkozói ügyfélkörnek fogják kínálni ezt a szolgáltatást ahogy jelenleg is a nagy és középvállaltok a VoIP elsődleges ügyfélköre.

    Idővel fatáv is belép majd erre a piacra ahogy pl. angliában BT-nek is terve hogy 5-6 év távlatában a hagyományos hangszolgáltatásról áttéríti az előfizetőit IP alapúra. De a telkók szolgáltatás e téren mindig előnybe lesz mert ott van mögöttük a meglévő infrastruktúra és azok biztonsági(pl. áramellátási anomáliák esetén) háttere amit a kicsit nem igazán fognak biztosítani. Nem is ismerem az idevágó jogszabályokat de ha még arra is kötelezni fogják a szolgáltatókat hogy a segélyhívásokat pl. bármilyen körülmények között pl. áramszünet is biztosítani kell és ezért saját redundáns áramszolgáltatást is ki kell építeni akkor a kicsit elég komoly dilemma elé kerülhetnek, de az áraikon ez a törvényi követelmény biztos hogy érződni fog.