• dez
    #87
    Én nem akarom újrakezdeni azt az állítólagosan filozófiai vitát, de miért is csak a te nézeted jelnhet meg? Miért is ne írhatná le más is a sajátját?

    A te hozzáállásod erősen materialista. Az egy dolog, hogy a természettudomány is alapvetően materialista. Viszont nem mindeki hithű materialista, másképpen is lehet gondolkodni (és ne hitesd el magaddal, hogy ez csak puszta hit, sőt "vallásos hit"). Még ha egyelőre tudományosan nem is lehet bizonyítani.

    Engem is erősen érdekel az agyműködés, nagyjából ismerem az idegrendszer működését, az agyi hormonokat, neurotranszmittereket, stb. De pl. sokan úgy gondolják, van az "agyban" egy afféle "karmester", aki/ami eddig teljesen ismeretlen módon és alapokon befolyásolja annak működését.

    És ugye az öntudat megmagyarázására is csak igen ügyetlen kísérletek vannak. Nem lehet tudományosan definiálni. Itt most nem az öntudattal kapcsolatos pl. pszichológiai törvényszerűségekre, stb. gondolok, hanem magára az átélő tudatra. Egy gépnek nem lesz csak attól ilyen tudata, mert sok információ kavarog benne.

    Sajnos ezt a kérdést a legtöbb materialista beállítottságú kutató elhessegeti, mert nem is tud vele mit kezdeni, és a jellemző önhittséget is aláássa.

    A csótányos kérdést átadom annak, akit illet: majd Toncsi47 válaszol, ha akar. Én csak annyit mondanék: semmi sem zárja ki, hogy akár egy csótánynak is legyen tudata. Viszont pár tranzisztornak nem lesz tudata.

    És a másik dolog: az élőlények nem 1 nap alatt alakultak olyanná, amilyenek, hanem millió évek alatt. Az ember meg azt hiszi, jobbat tud csinálni pár év-évtized alatt. Miközben épphogy elkezdte kapisgálni az alapokat.

    Szerintem nem nehéz elképzelni egyes "fölöttünk álló gépi intelligencia"-formákat: pl. egy gép több eseményt lehet képes egyszerre, összehangoltan kezelni, mint bármely ember. Utalok itt újra a közlekedés-irányító rendszerekre (ha talán ma nem is, a közeli jövőben). Egy kis megerőltetéssel azt is el lehet képzelni, amint egy gép bizonyos határok között (pl. logikai problémák, ilyesmi) összetettebb problémákat old meg, mint egy ember.

    Az mondjuk már kevésbé tetszene, ha olyan kérdésekbeni döntéseket is egy gépre bíznánk (mégpedig olyan gépre, aminek működését már magunk sem értjük, gondolok itt az említett önszervező rendszerekre), amiket magunk sem értünk (az adott időpontban), és utána vakon megbíznánk a gép ítéletében.