#27
Ennyi pénzből ez is szép. Miután a nagy konszernek nem foglalkoznak kellő odaadással az olcsó indító járművek kifejlesztésével, maradnak a Rutan féle emberek. De ha ők se lennének, akkor még ez sem lenne...
A MAKS esetén a RADEM (Rocket-ascend Demonstrator) program még 1993-94-ben volt téma, az ESA-val támogatásával, ám nem a MAKS, hanem a HOTOL program keretében ment a fejlesztés, és a MAKS-D csak a koncepció életképességét bizonyította volna. Miután a HOTOL programot felfüggesztették 1994-ben, a RADEM-ből és a MAKS-D-ből sem lett semmi.
A Molnyija cég elkészítette (legalábbis a honlapjuk szerint) a MAKS-D egy egyszerűbb változatát, amely csak 1 hajtóművel rendelkezik, de arról nincs hír, hogy repült is volna...
A Kliper esetén többé-kevésbé egyetértünk, de még így is ott a kérdés, hogy mennyi indítás lenne évenként? Ha évi 2-3, akkor ott vagyunk, ahol a Szojuz, se előrébb, se hátrébb...