• Police88
    #23
    E3 2004: Összefoglaló
    2004-05-16 22:30:00

    Május közepe van, és ismét túl vagyunk egy E3-on. Az Elektronikus Szórakoztató Kiállítás elvileg csak három napos – gyakorlatilag inkább egy hétre elegendő izgalmakkal szolgál. Az E3 előtti két nap legalább annyi újdonságot hozott, mint maga show: hivatalos bejelentések, konferenciák, részletek az Expon bemutatásra kerülő videókból – aki már hétfőtől bekapcsolta magát az eseményekbe, nem unatkozott. Mi sem unatkoztunk.
    Microsoft. A redmondi fiúk ott folytatták, ahol tavaly abbahagyták. A keddi konferencián hamar kiderült, hogy nem lesz semmiféle Xbox Next / Xbox 2 bemutató, az MS inkább a (a nagyközönség számára továbbra is totálisan érdektelen) XNA-re, a szépen, de a PS2 online játszó táborához képest viszonylag lassan gyarapodó felhasználói bázisú Xbox-Livera, és a javarészt erre a szolgáltatásra építő kulcscímeire koncentrált. Kaptunk izgalmas Halo 2-t (a Bungieban nem lehet csalódni) és kevésbé izgalmas, de tisztességes átpotolt, exkluzív kooperatív módusszal kibővített Doom 3-at – aki sok és jó FPS-el akar konzolon játszani, vigyázó szemét a következő hónapokban / évben is az MS fekete Dobozára kell, hogy vesse. Az exkluzív Box-kínálat egyébb címeit is ismertük már nagy százalékban: a Conker: Live & Reloaded igen szép grafikával és vaskos, szabad szájú humorral kényeztetett (ennek ellenére könnyen elképzelhető, hogy pont úgy megbukik majd financiálisan, mint az elődje), a Kameo pedig egyfajta Rare-esszencia: gyönyörű, aranyos, ötletes, eredeti. A Gran Turismo 4 konkurenciájaként reklámozott Forza Motorsport egyelőre csak szavakban tündökölt (a csillagos eget leígérték vele kapcsolatban, különösen a tuning terén), a videók rövidek voltak, és (minket) nem győztek meg semmiről. A sajtótájékoztató utolsó traktusára időzített „EA játékok Xbox-Liveon” bejelentés maximum azokat érte meglepetésként, akik másfél hónapja nem vonták le a megfelelő következtetéseket a MS saját sportjáték-vonalának erős megnyirbálásából – az EA és Microsoft jó sokáig udvarolt egymásnak, erős egy év kellett az online nász tető alá hozásához.

    Sony A Sony a piacvezető magabiztosságával szórta meg számokkal a konferenciájára összesereglett jónépet. Mindenhol és mindenben vezetnek, a sokadik győzelmi jelentés után azt vártuk, hogy pezsgőt bontanak a színpadon és meglocsolják az első sorokban ülőket. A locsolkodás helyett (amerikai !) PS2 árcsökkentést jelentettek be, és közölték, hogy a gép élettartalmát egészen 2010-ig ki szeretnék tolni – azaz eddig lesznek rá új játékok. A Microsofthoz hasonlóan ők sem nagyon fogalakoztak a következő konzolgenerációval (csak a konferencia végén, egy picit, akkor is inkább a Cell-el – tulajdonképpen teljesen feleslegesen), inkább hivatalosan is bemutatták a cég új handheldjét, a PSP-t. A PSP tud mindent ami egy „újgenerációs” zsebkonzoltól csak elvárható: a PS2 vizuális tudását alulról nyaldosó grafika, korrekt multimédiás képességek (film / zenelejátszás), cool dizájn, vezetéknélküli multiplayer. Gyaníthatóan nem két fillérbe fog kerülni (konkrét árat nem közöltek, a pletyók 250 dollár körüli árról szólnak - azaz drága lesz), de nem is kétfilléres játékszer, hanem komoly előrelépés a hordozható játékgépek frontján. A játékkínálat tetszetős, még akkor is, ha eddig javarészt a jól bevált PS/PS2 címek újragondolásaira (Gran Turismo, Metal Gear, Ridge Racer, Armored Core, Dynasty Warriors, Wipeout) épít. A Sony tudja, mit csinál: a PSP nem-játékos képességeivel (médialejátszás) egy új réteget kívánnak becsalni a piacra – okos hozzáállás. A PS2 játékfelhozatal terén túlságosan sok újdonságot nem mutattak be az Expon, szerintünk ismét a GT4 és az MGS3 vezette a mezőnyt – utóbbi fenomenális, 15 perces videóval simogatta a látóidegeinket. A E3 talán legnagyobb PS2-exluzív újdonsága az Devil May Cry 3 volt ( trailer), a harmadik epizód látványosan tér vissza az eredeti DMC hangulatához – pazar grafikai megvalósítással megspékelve. A Mark of Kri folytatása, a Rise of the Kasai szintén megér egy misét: a képekből áradt a cool atmoszféra, és a játékmenetbeli / történetmesélési újítások is izgalmasnak tűntek.

    Nintendo A jó öreg Nintendo az idei E3-on is felemás teljesítményt nyújtott. A minőségi first / second-party (saját, vagy a „céghez kötődő” gyártású) játékokon kívül csak a Resident Evil 4 tudott felmutatni valamit – a többi néma csend. (Sokat elmond, ha egy cég „ilyen third-party játékaink lesznek az idén” videóbemutatójának majd’ 50 százaléka EA sportanyagokból áll…) A sajtókonferenciájuk első fele ügyesen megválogatott statisztikák mutogatásából állt (a számok szerint az ő eladásaik nőttek a legdinamikusabban – ebből tanultunk, legközelebb mi is a „dinamikusabban fejlődtünk az utóbbi egy évben, mint a Gamespot vagy az IGN” szlogennel fogjuk reklámozni az 576 Onlinet :-), a másikban pedig sor került a régen várt Nintendo DS bemutatóra. A magunk részéről nem csalódtunk benne (mint sokan mások), egész egyszerűen azért, mert soha nem vártunk tőle különösebb revolúciót. Ez kérem, egy GBA Gaiden, mellékvágány, amit a Nintendo nyilvánvalóan CSAK azért dob piacra (oké: javarészt azért :-), hogy kifogja a szél egy részét a PSP vitorlájából. Igazat mondtak: a DS nem lesz konkurenciája a PSP-nek. Alapvetően kétféle elszánt NDS vásárlót tudunk elképzelni: a retro / Nintendo - fanatikusokat (már most látszik, hogy a gép tele lesz újrahasznosított N64 játékokkal) és azokat, akik egy aranyos, könnyen kezelhető wireless chat-szerkentyűre vágynak, korrekt játéktámogatással - ezek az emberek pedig vagy túl mainstreamnek, vagy túl drágának fogják találni a Sony handheldjét. A GBA kompatibilitás piaci szempontból jó dolog, ha kellően alacsonyan határozzák meg a készülék árát (a napokban felröppent - abszolút nem hivatalos - 199 dolcsis ár ilyen szempontból nyugtalanítóan magas lenne), az NDS jó eséllyel indulhat a PSP mellett, mint egy más vásárlóréteget megcélzó alternatíva. EZ nem a GBA2, vagy akárhogy is hívják a nagy N következő handheldjét. A két képernyőt a bejelentett / bemutatott játékok többsége egyelőre nagyon konzervatív módon használja (játék + térkép = nulla innováció), a földe döngölően eredeti anyagok vagy nincsenek még bemutatható állapotban, vagy jelenleg egyáltalán nem léteznek. És végül: The Legend of Zelda (trailer): megnyugtató, hogy a Nintendo házon belül még tud olyan játékokat fejleszteni, amit rögtön felírunk a várólistánkra.

    PC Az idei E3-on nem az eget rengető PC-s bejelentésekről szólt, a konzolos újdonságok (PSP, NDS) ellopták a showt. Az elmúlt időszak bizonytalansága után ismét megerősödött a hitünk a Half-Life 2-ben (reméljük, hogy nyáron TÉNYLEG megjelenik), hiányoltuk a Doom 3-at (az Activision kizárólag az Xboxos verziót mutogatta), és nagyon várjuk az őszi RTS-triumvirátust (LOTR: Battle for Middle-Earth, WH40K: Dawn of War, és persze az Armies of Exigo). Az ősz más szempontból is izgalmas lesz: a The Sims 2 NAGYOT fog szólni, a RollerCoaster Tycoon 3 pedig végre teljesen megújul az újra felmelegített húslevesként funkcionáló második epizód után. Az online RPG-k továbbra is hódítnak: kapásból négy olyan címet (és egy expanziót) tudnánk felsorolni (Everquest 2, Tabula Rasa, Lineage II, World of Warcraft és az SW Galaxies: Jump to Lightspeed) amiért szívesen fizetnénk ki a havi 10-12 dolcsit – ha nem félnénk attól, hogy örökre bent ragadunk valamelyik online univerzumban, és tönkremegy bele a valós életünk… :-) Legizgalmasabb új bejelentés? Dragon Age: a BioWare neve egyenlő minőséggel, és ez most sem lesz másképp.

    Nagy vonalakban (NAGYON nagy vonalakban :-) ennyi volt a 2004-es, tizedik alkalommal megrendezett E3. Mi leginkább a vihar előtti csendet éreztük ki belőle: az újgenerációs konzolok itt toporognak a küszöbön, de még egyik cég sem érezte elérkezettnek az időt arra, hogy előrukkoljon a következő masinájával. Kaptunk PSP-t, kaptunk NDS-t, kaptunk jófajta bemutatókat néhány régóta várt játékból – ennyi, a világ MOST nem fordult ki a helyéből. Jövőre, emberek, jövőre. Izgalmas idők jönnek.

    liquid

    576.hu