• galocza
    #4176
    hát itt a folyt.

    összeszedni (és emelni) ezt a minimum 1000 arany/koponyát nem is annyira egyszerű feladat. nézzük, miből csinálhatunk pénzt:
    - áruba bocsáthatjuk a testünket (na jó, ez nincs benne a játékban 8).
    - kereskedhetünk. ez unalmas és nem is túl jövedelmező, fűszerre és luxuscikkre elég jó árrést lehet elérni (akár 40 arany/t), de a szűk keresztmetszet a kereskedők pénze lesz.
    - várost fosztogathatunk. hát erre nagy általánosságban a játék elején nem nagyon van lehetőség (vagy hajó és legénység), ráadásul egyelőre nem érdemes kihúzni a gyufát egyik nemzetnél sem.
    - kalózkodhatunk. ezzel is felbosszantjuk az adott nemzetet, ráadásul a hajó javítgatására becsületesen rabolt vagyonunk jelentős része elmegy. járható út, de csak később, és nem árt, ha legalább egy országnál legalább őrnagy (olcsóbb javítás) de inkább gróf (ingyenes javítás) és leginkább hercegi rangban vagyunk (ingyen upgrade). utolsóval nem csak a saját hajók javítása nem kerül pénzbe, de a zsákmányoltaké sem, és az ingyen upgrade-del (ha nincs még rajta olyan) még drágábban tudjuk eladni a hajót - persze egy fluytot végighurcolászni a fél karib világon azért, hogy ráaggassuk az összes upgrade-t marhaság.
    - vadászhatunk kalózkincsre. ez elég visszafogott pénz, de soha nincs messze attól, ahol a térképet kapjuk, szóval érdemes útba ejteni. az illető kalóz persze morcos lesz, de ez nem túl zavaró.
    - vadászhatunk kalózra. ez jó pénz, a baj vele, hogy az idő teltével egyre jobb lesz, szóval talán érdemes halogatni. a 10-es kalózlistán az illető kalóznál látható zsákmány tizedét kapjuk ha legyőzzük, de ezek közben dolgoznak, a zsákmányuk nő és 2 évtizeddel a játék kezdete után henry morgan-től lehet simán 40000 pénzt zsákmányolni.
    - vadászhatunk bűnözőkre. ha kapunk ilyet és útba esik, ne hagyjuk ki (2000-5000 pénz, az 2-5 fő, a legkisebb is számít, texcoco), de külön vadászni nem érdemes, van jobb dolgunk a játék elején.
    - lecsapjuk a főgonoszt, családunk nemezisét, a sátánt, montalbant. ez elég antiintuitív, az ember azt gondolná, hogy ez a játék betetőzése kellene hogy legyen - de nem a mi esetünkben. elég macerás, de ha megvan montalban az 100000 pénz, és 100000 pénz az 100000 pénz, és 100000 pénz az +100 fő legénység. ha ő megvan, 100+ fő legénységgel már a világ végezetéig lehet hajókázni a játékban.
    - elveszett indián (polkorrül bennszülött amerikai) városok felkutatása. ez is elég macerás, de 50000/db (négy van), montalbannal együtt az már 300+ fős legénység.

    a fő attrakció nyilván montalban lesz, kiegészítve az elveszett városokkal majd némi hardcore kalózkodással, de a játék kezdetekor kicsi fiúk vagyunk, érdemes tenni pár előkészületet:
    - jó ötlet legalább egy nemzet jobbik oldalára kerülni, de jobb mindegyikére. erre van eszköz: ha kalózokat vagy indiánokat irtunk, ugyanannyira fognak szeretni (és mindegyik), mintha egy ellenséges országot bántanánk. én a magam részéről addig indítottam új játékot, amíg nem találtam megfelelő terepet (az indián falvak, jezsuita missziók, települések, kalózfészkek véletlenszerűek minden játékban). ez 3 indián falu volt hispaniolától (a trinidados, santo domingo-s stb. sziget, mai haiti és dominika) északra vagy északi partján. a falvakban beszélve a főnökökkel útnak indítanak 3 kenut, melyeket elcsíptem (a kezdeti slooppal nem ördöngősség), majd ha megvolt amennyi kellett, elmentem a 4 nemzet városaiba és bezsebeltem az előléptetéseket, majd kezdtem elölről. a fenti hely azért érdekes, mert minden országnak van kikötője viszonylag közel, nem kell sok időt ide-oda rohangálással tölteni, s a 3 faluból még a legmagasabb ranghoz is elég volt egy kör. kalózfészekkel ugyanúgy működik, és persze lehet vadászni a random induló kenukra/kalózokra is. azért érdemesebb az indiánokkal foglalkozni inkább, mert 3 kenuért 3 jó pont jár, 1 kalózhajóért meg nyilván 1. a következő ranghoz szükséges jó pontok száma így alakul legkönnyebb fokozaton: 2/2/4/4/6/6/8/8 és legnehezebben: 4/4/6/6/8/8/10/10, a többi nyilván közöttük van. lehet, túlzásnak tűnik, de nagy élvezet bármelyik kikötőbe betérni és ingyen javíttatni és upgrade-eltetni. egyelőre a javítás érdekes, de ha már belekezdünk, érdemes kimaxolni az összes nemzetnél a rangunkat.
    - ezzel valamennyire párhuzamosan el lehet kezdeni az előkészületeket montalban-vadászatra: ha a kalózhajók között van valami jobb fajta (royal sloop, vagy ha muszáj, brig of war), tartsuk meg, esetleg ha megpillantunk egyet, kössünk el egy fregattot vagy nagy fregattot (ship of the line-t nem mostanában fogunk látni - ha egyáltalán), és fejlesszük. az indiánosdi miatt hajókázunk eleget, szedjünk össze útközben minimum vitorlát, rézburkolatot és függőágyat. vegyünk kalózkicses térképet, és ássuk ki ezeket, kell a pénz, az indiánosdiból meg nem nagyon jön be. szedjünk össze legénységet, és ha valami hasznosat találunk, tárgyakat. utóbbiakat válogassuk meg, a pénz egyelőre kevés, jól jönnek az egészségesek, a navigációsok, a vívósok, ékszerek, ha van pénz a moráljavítók és ha nagyon bénák vagyunk benne a táncban segítők (ld. lejjebb).
    - ahhoz, hogy montalban rejtekhelyére eljussunk, térképet kell szereznünk, ezt is el lehet kezdeni párhuzamosan a fentiekkel. ehhez előbb kétszer (magasabb nehézségi fokozaton négyszer) meg kell találnunk a hajóját, és le kell győznünk tengeri csatában majd vívásban. hogy elkezdhessük a vadászatot, vagy fel kell kutatnunk elveszett családtagjainkat (ami nagyon időigényes és macerás, úgyhogy ugorjunk), vagy majdnem tökéleteset kell táncolnunk gyönyörű kormányzólányokkal. ehhez persze nem elég tipegnünk-fordulnunk, bele kell vinni sok-sok forgást. a tánchoz amúgy sok tanácsom nincs, maximum mentés előtte - általában mindenki utálja, szerintem a szárazföldi küzdelem mellett a legjobb minijáték. ha a lány megadta a tippet, mehetünk vadászni - ez ugyanúgy működik, mint a másik 2 gonosznál (raymondo, mendoza), kocsmákban faggatózunk, majd előbb-utóbb elkapjuk. egy teljesen felszerelt fast galleonnal keménykedik, amin van jó sok ágyú és legénység, ráadásul a galleonok közül a legfürgébb. a tengeri csata mindenkinek ízlés szerint: egy gyors hajóval körbetáncolva porrá ágyúzzuk (a legénységet is) vagy neki a fregattal és döntsön a vívás - egyre megy (megjegyzendő, hogy a 3 gonosz spanyol hajói teljes áron 1800 aranyat érnek), jöhet a vívás. montalban a legkeményebb ellenfél az egész játékban, érdemes nem kapkodni és defenzív taktikát alkalmazni: védjünk majd ellentámadás. amint győztünk, elejt egy térképdarabot, ebből még egyet (nehezebb szinten még hármat) kell összegyűjtenünk megismételve a fenti hercehurcát a táncikától kezdve.

    amint megvan montalban rejtekhelyének a térképe, megfelelő létszámú legénység (200 fővel megoldható, nyilván jobb a több), uccu a rejtekhelyre. ez valami isten háta mögötti helyen lesz, de kis szerencsével nem kell annyit keresgélni, mint a rokonok/elveszett városok esetében. amint megtaláltuk, szárazföldi taktikai minijáték montalban indián zsoldosai ellen, majd miután győztünk, újabb víváslecke a főgonosszal. amint ennek is vége, ránksóz 100000 aranyat, megkapjuk az összes specialistát, ő meg kabinfiúi posztot vállal hajónkon. 100000 pénz még mindig nem elég, de arra jó, hogy legyen kis megnyugvásunk: ezután már soha nem kell száznál kisebb legénységgel hajókáznunk (legalábbis a morál miatt).

    a következő bevételforrásunk az elveszett városok lesznek.
    - itt is térképeket kell vadásznunk (egyszerre csak egy játszik, amíg nem találtuk meg, nem kapjuk a következőt). egy térképdarabért (itt is 2 illetve 4 kell) montalban után ki kell szabadítani egy rokont (ez macerás, hagyjuk egyelőre, szorít az idő) vagy megintcsak kiválóan táncolni egy gyönyörű kormányzólánnyal, illetve kiszabadítani egy elrabolt kormányzólányt mendoza fogságából. a tánc a legegyszerűbb, ha szabadítani akarunk, mendoza kb ugyanaz a móka mint montalban vadászata a térképért, csak a kezdőinfót több helyről megkapjuk és vívásban sokkal gyengébb.
    - ha megvan a térkép, jöhet a neheze. a városok nemcsak messze vannak, általában nagyon szemétláda módon vannak elhelyezve, és a térkép sem sokat segít (pl. campechétől délkeletre). ha a szárazföld belsejében van és nincs - és általában nincs - valami tengeri tereptárgy vagy helység a térképen, akkor meg fogunk izzadni mire megtaláljuk. a keresgélés előtt mindenképp érdemes menteni, hogy amennyiben nagyon nem találjuk és újra akarjuk kezdeni, legalább időt ne veszítsünk. meg lehet próbálkozni azzal, hogy tényleg elindulunk adott irányba x várostól, de egyrészt az irány csak körülbelüli, másrészt olyan távolságok vannak, hogy tuti, eltévedünk pár fokkal. két tippem van. egyrészt, ha átvágtuk magunkat egy rakat sima dzsungelen és újra találunk tereptárgyakat, ezeket járjuk körbe konzultálva a térképpel, hátha találunk ismerős együttállást. a másik: nézzünk körbe a hondurasi öböl délnyugati csücskénél levő tó, illetve e tó és grand bahama közötti vizek körül, gyakran ide teszi ki ezeket. akárhogy is, elég szemétség, de jó pénz: 50000/stück, montalbannal együtt 300000+ pénz, ami 300 fős legénység, azzal már nagyjából mindent meg lehet oldani, ha nem is feltétlenül elsőre, de 500 fős várost is lehet foglalni vele.

    az elveszett városokkal párhuzamban már részt vehetünk némi szolid kalózkodásban is. erre nagyon alkalmas hispaniola ha a franciákat, st kitts környéke ha az angolokat vagy hollandusokat akarjuk zargatni, de legjobb a maracaibo tótól északra rabolgatni: a keletre és nyugatra levő városok és maracaibo/gibraltar forgalma is átmegy itt - munkánk eredményén pedig a közeli curacaoban túl tudunk adni. foglalgathatunk városokat is, ha megvan a taktika, és nem bánunk némi veszteséget, ekkora legénységgel térdre kényszeríthetjük a legerősebb kikötőket is. persze nem kell beérnünk ennyivel: nekem 27 év után 1300000+ pénzem volt úgy, hogy annyira nem is harácsoltam.

    akárhogy is, túlvagyunk a nehezén, a sietségnek vége: ahogy jön a bevétel, tovább növelhetjük legénységünket, rabolhatunk, fosztogathatunk, átrajzolhatjuk a politikai térképet, sorban törhetjük a kormányzólány-szíveket, gyűjthetünk ship of the line-okat - a karib tenger immár korlátlanul a mi játszóterünk.