10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • [NST]Cifu
    #60155
    F-100 vs. TF30: Én itt arra akartam rámutatni, hogy volt alternatíva. Most nincs. Nem az, hogy egy-két téren gyengébb, hanem egyáltalán nem felelnek meg az elvárásoknak.

    F-35 képességek és elvárások: Én erre utaltam már párszor: az F-35 egy olcsó, tömegvadásznak indult, ehelyett egy méregdrága csúcstechnikás szörnyeteg lett. És még csak opció sincs olcsóbb verzióra (pl. EOTS és/vagy DAS nélkül). Igen, az F-35 egy csúcskategóriás gép lesz technikai szempontból. De emiatt a költségek el is szaladtak, és máig kérdéses, hogy fogják a problémák egy részét (pl. éjjellátó felbontása vagy a sisakkijelző lagját) orvosolni.

    Az F-35 azért szükséges már, mert az F-22 és az JSF is elindított egy olyan lavinát, hogy minden nehézfiú ilyet fejleszt.

    Sem a PAK-FA, sem az J-20, sem a J-31 nem ér fel az F-22-essel és kb. 10 év elmaradással követik az F-35 fejlesztését. De még ha el is készülnek, érdekes kérdés lesz, melyikből készül legalább annyi, mint az F-22-esből.

    F-16 Golden Eagle: Lemaradtam valamiről? O.o

    Zumwalt: Egyszer meg kéne írnom a Zumwalt történetét, fordulatos és érdekes.

    Tömören: az 1980-as évek végén a hajótervezők problémába ütköztek: nem tudták, hova fejlődjön a felszíni hadihajók osztálya. Az összes hajóterv gyakorlatilag megegyezett a "régi" iskolával, hagyományos felépítés, és a hajó felépítménye elé és mögé VLS indítókat szereltek. Az 1990-es évek elején a franciák forradalmasítottak egyet a La Fayette-osztályal. Ez lett a "lopakodó" hajó koncepció, amit azóta mindenki átvett. A másik a VLS-hajók koncepció, amiből azonban a Zumwalt lesz az első egység. A koncepció lényege, hogy egy egyszerű (és olcsó) nagy (a francia terv 20.000 tonnás volt) hajóra raknak bődületesen sok VLS indítót (ők 512-őt), majd pár CIWS-et, önvédelemre. Mindent a VLS indítókkal intéznek, a hajó-hajó (exocet), hajó-szárazföld (kocepcionális AMPS vagy Tomahawk), hajó-tengeralattjáró (subroc) és hajó-levegő (SM-2) rakétákkal.


    Az Arsenal-ship koncepciója


    Szóval erre lecsapott az USN, és erre építve kitalálták az SC-21 (Surface Combatant-21) programot. De persze nem bírták ki, és minden modern technológiát bele akartak építeni, ahogy az USAF az F-35-ösbe. Permamens mágneses elektromotortól kezdve a railgunig mindent. Itt kezdődtek a bajok, az eredeti Arsenal Ship koncepció olcsó, gyakorlatilag alig több, mint egy ömlesztett árút szállító teherhajó, amelynél a rakodóteret VLS indítókkal töltik ki, és a felépítményre felszerelnek pár radart. Oké, erősen sarkítva, de erről van szó. No, a DD-21 lett volna a "szárazföldi" célok elleni hajó, két függőleges beépítésű railgunnal, először 500, majd 256, végül az ágyúk beépítésével 128 VLS indítóval. A hidegháborús csatahajó-felhasználás utódja, effektíve, az ágyúkkal a partközeli célokat, a Tomahawk-okkal pár ezer km-en belül pedig bármilyen célt leküzdhet. Ja, és szabad-elektronos lézert használó CIWS-el.

    E mellé jött volna a Ticondegora-utód CG-21, amelynél azonos hajótest, meghajtás lett volna, de nincsenek ágyúk, viszont van erősebb légvédelmi radarrendszer és az SM-2 utód rakéták. Akár 512 VLS indítóval felszerelve egyetlen ilyen egység nagyobb légvédelmi potenciállal rendelkezett volna, mint egy Tico és négy Burke.

    Csakhogy jött a Clinton-éra, és a megszorítások. Az USN menteni próbálta a menthetőt, ezért a ~16.000 tonnás DD-21-est lekicsinyítették a ~12.000-14.000 tonnás DD(X) programra. A legtöbb technikai vívmányt megőrizték volna, csak a lövegeket cserélték le toronyba épített 155mm-es AGS-re, kidobták az ALAM (tomahawk-utód) rakétaprogramot, a 128 VLS helyett pedig maradt 80 darab. Megmaradt a Permamens Mágneses Motor (PMM), a két hullámhosszon működő radar, az automatizáció, stb.

    A CG-21-est a CG(X) váltotta volna, ugyanez a test, meghajtás, radar, de AGS nincs, viszont 512 VLS lett volna rajta.

    És itt a gépezetben újabb homokszem került. A PMM kudarc lett, így hagyományos indukciós elektromotort kapnak a Zumwaltok. Az AGS az eredeti képességhez képest kisebb hatótávval bír, a kettős radarrendszer kifejlesztése is bonyolultabb lett. A költségek elszabadultak, így még a visszavágott DD(X) is meginogni látszott. Végül (részben a hajóipar megmentése céljából) nem állították le a programot, de alaposan visszavágták, "cserébe" újabb Burke-ok kerülnek megrendelésre.

    Nagyobb gond a CG(X) likvidálása, amelyre 2016 után se lesz pénz. A probléma az, hogy a Zumwalt ugyan képes az SM-2 és SM-3 hordozására és indítására, de az anti-ballistic missile (TDM) rendszert az új fedélzeti rendszerbe nem integrálták - ezt a CG(X) költségvetésébe száműzték.

    A Zumwalt állatorvosi ló lett. Arsenal shipnek készült, de kevesebb VLS lesz rajta, mint egy Burke-on, és amíg a Burke ABM/TDM képes, addig a Zumwalt nem. A PMM motor kudarc lett, az AGS pedig nem úgy tűnik, hogy képes lesz tartani a 160km-es hatótávot.

    Maga az elképzelés jó volt, csak a technológiák kifejlesztése drágább és lassabb lett, mint gondolták...