10725198101090741028.jpg

-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!


[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
  • Yetike
    #21
    PanzerKampfwagen VI. Ausf. B Tiger II.

    A PzKpfw. VI. Tiger II. kétségkívül a II. Világháború legerősebb harckocsija volt egészen a háború befejeztéig, és a Szövetségesek nem állítottak vele szembe semmilyen harceszközt, mely hatékonyan alkalmas lett volna a megsemmisítésére. A Tiger II. kifejlesztésének tervei 1941 májusában készültek, egy évvel a Tiger gyártásának megkezdése előtt. 1942 őszén kezdtek hozzá a tervezők a tényleges munkához, egy új nehéz harckocsi kifejlesztéséhez, amely később a Tiger helyét kellett hogy átvegye. 1944 közepére a Tiger I. még mindig rendkívül hatékony harceszköz volt, de veszélyforrást jelentettek már számára a szovjet JS harckocsik, illetve a Szövetségesek által használt páncélvadász lövegek.

    Újra a Henschelt és a Porschét bízták meg a tervezéssel. A Porsche gyár két prototípus terveit készítette el, amelyek a VK4501(P)-n alapultak, és a VK4502(P) típusjelzést kapták. Az első változaton, a Typ 180 (Turm Vorne)-n a lövegtorony középen helyezkedett el, míg a Typ 181 (Turm Hinten)-n a torony páncéltest hátulján kapott helyet. A Typ 181-en ezért a motort középen kellett elhelyezni, míg a Typ 180-on a motor a páncélosban szokásos helyére, hátulra került. Az alváz a gázolaj-elektromos motorral egyetemben mindkét típusban megegyezett a VK4501(P)-ben használttal. Ezektől a különbségektől eltekintve a két típus teljesen ugyanolyan volt, csupán néhány mechanikai alkatrész különbözött. Ezekből a prototípusokból csak fa modell készült.

    A Henschel prototípusa lényegesen gyorsabban készült (mivel sok alkatrésze megegyezett a PzKpwf. V. Pantherrel illetve a Panther II.-vel), és hamar meg is kezdték a gyártását. A VK4503(H) teljen különbözött a Tiger I-től, és inkább hasonlított egy megnagyobbított Pantherre. 1943. október 30-án a fából készült utánzatát bemutatták Adolf Hitlernek. Már az előkészültetek során legyártottak 3 darabot a kasseli Henschel telephelyen, a tényleges gyártás azonban csak 1944 januárjában kezdődőtt meg.




    Az első 50 Königstigert (King Tiger, Királytigris) a Porsche által tervezett lövegtoronnyal szerelték fel, a továbbiakat már a Henschel féle toronnyal (ezeket a Krupp gyártotta). A Porsche féle lövegtornyok eredetileg a VK4502(P) harckocsihoz készültek, melynek terveit elvetették, de a lövegtorony terveit elfogadták, és felhasználták a Henschel Tiger II-iben. Míg a Porsche féle torony egyöntésű 88 mm-es löveget tartalmazott, a Henschel félén a 88 mm-es löveget két darabból illesztették össze.

    A Porsche torony homlokpáncélja ívelt volt, ami egy csapdát jelentett a becsapódó lövedéknek, ezért a Henschelt megbízták egy másik lövegtorony tervezésével, amit a későbbi példányokban általánosítottak. Az új torony egyenes páncéllemezekből volt összerakva az ívelt részek helyett. A Henschel lövegtorony fél tonnával nehezebb volt a Porsche által készítettnél, így a harckocsi teljes tömege 67500 kg-ról 68000 kg-ra növekedett. A lövegtornyot 360 fokban lehetett forgatni, 19 másodperctől 77-ig terjedő idő alatt, amely a motor pillanatnyi fordulatszámától függött. A forgatást egy hidraulikus rásegítő könnyítette, melyet a motor hajtott.

    A Tiger II-t egy nagyon pontos, hosszú csövű, 88 mm-es 71 kaliberes löveggel látták el, valamint a fegyverzetéhez tartozott még három MG34 vagy MG42 géppuska közeli és légi célpontok ellen. A 88 mm-es löveg a Sherman, Cromwell, és T-34/85 típusú harckocsikat messze a lőtávukon kívülről, már 3500 m-ről képes volt megsemmisíteni. Az öt fős kezelőszemélyzetet vastag döntött páncélzat védte, amelyet csak néhány ellenséges fegyver tudott átütni nagyon közelről. Nincsen adat, illetve fotó sem látott még napvilágot olyan megsemmisült Tiger II-ről, melynek mellső- vagy homlokpáncélját harcban átszakították volna. A Tiger II. azonban messze állt a tökéletességtől, hibája elsősorban mozgékonysága, vagyis jobban mondva annak hiánya volt. Mivel tervezésekor még nem állt rendelkezésre újabb motor, a Tiger II-t is ugyanaz a motor hajtotta, mint a Tiger I-et. A motor teljesíményéhez képest a páncélos túlnehéz volt. A másik probléma az üzemanyag-fogyasztása volt. Terepen 100 km megtételéhez közel 1000 liter üzemanyagra volt szüksége, abból pedig amúgy is hiányt szenvedett a német haderő. A Tiger II. a motor miatt állandó karbantartást igényelt. 1944 végén a Krupp előállt azzal a tervvel, hogy a lövegtoronyba 105 mm-es L/68 kaliberű löveget szereljenek, de a tervet nem hagyták jóvá.




    Összehasonlításban az abban az időben használt szovjet-orosz harckocsikkal a Tiger II. a T-34/85 illetve a JS-122 páncélosoknál is sokkal jobb fegyver volt. A Tiger II. gyártása 1943 decemberében kezdődött, és 1945 májusában ért véget. Négy sorozatban gyártották, összesen 489 darab készült el az 1500-ból, amit megrendeltek. Ezek közül 150 darab szolgált a SS. nehézpéncélos-osztályokban.

    1944 novemberétől 20 Tiger II-t parancsnoki harckocsikká (Befehlswagen Tiger II. Ausf. B) alakítottak át a Wegmann gyárban, ezek további rádiós felszereléseket kaptak. Az első 1945 februárjában lépett szolgálatba. Két változata volt, melyekben a rádiós felszerelés eltérő volt. Mindkét típus csupán 63 ágyútöltényt szállíthatott.

    Az első Tiger II-k 1944 februárjában érkeztek meg a nehézpáncélos-osztályokhoz. Első bevetésük az 501. nehézpáncélos-osztály kötelékeiben, Minsknél volt 1944 májusában, majd ezt a sandomierzi bevetés követte Lengyelország területén 1944 májusában. Sandomierznél Koborow őrnagy 53. gárda páncéloshadoszálya zsámkánya lett három Tiger II. harckocsi. Az 503. nehézpáncélos-osztályt a normandiai "Wacht am Rhein" hadművelethez átvezényelték a Nyugati Frontra, ahol azonban az összes megsemmisült technikai hibái miatt. Ezt követően a Tiger II-k mindkét fronton jelen voltak, és mindenütt hatékony fegyvernek bizonyultak az ellenséges csapatokkal szemben, ha tapasztalt kezelőszemélyzet irányitotta őket. Néhány Tiger II. még Berlint is védte 1945 májusáig, amikor az szovjet-orosz kézre került. Az utolsó megsemmisített német harckocsi is Királytigris volt, melyet 1945 május 10-én robbantott fel saját kezelőszemélyzete. Jelenleg egy újrafestett példány található a belgiumi St. Vith-ben, de más példányokkal is találkozhatunk több ardenneki faluban Franciaországban.

    1944 decemberében a Henschel a Tiger II. 33 tonnás, könnyű változatának (Klein Tiger) terveivel állt elő. A harckocsiba Maybach HL 230 P 30 motort szántak, melynek teljesítménye 630 LE volt. Mellső páncélzata döntött volt, szélessége 80 mm volt, míg oldalsó páncélzatát még fejlesztés alatt álló rétegezett páncélzattal akarták megoldani. A Klein Tiger fegyverzete egy 100 mm-es Krupp által készített PWK (Panzerwurfkanone) volt, mely 200 mm-nyi páncél átütésére volt képes. A Klein Tiger papíron maradt.

    Konverziók :

    Befehlswagen Tiger II. Ausf. B - parancsnoki harckocsi
    Bergewagen - mentő páncélos (18 darabot gyártottak belőle)
    Jagdpanzer VI. Jagdtiger - páncélvadász
    Grille 17/21/30/42 - rohamtarack (csak prototípus)

    PanzerKampfwagen VI. Ausf. B Tiger II. műszaki adatai

    Tömege: 68000 kg
    Kezelőszemélyzet: 5 fő
    Motor: Maybach HL 230 P 30 / 12 hengeres / 700 LE
    Sebessége: Úton: 35-38 km/h
    Terepen: 17 km/h
    Hatótáva: Úton: 170-120 km
    Terepen: 80 km
    Üzemanyag tartálya: 860 liter
    Hossza: 7,26 m (löveg nélkül)
    10,28 m (löveggel)
    Szélessége: 3,65 m (páncélkötény nélkül)
    3,75 m (páncélköténnyel)
    Magassága: 3,09 m
    Fegyverzete: 88 mm KwK 43 L/71 & 3 x 7,92 mm MG34/42
    Lőszer: 88 mm-es lőszer - 80 (Porsche)/ 86 (Krupp)
    7,92 mm - 5850 töltény
    Páncélzata: 40-180 mm

    Képek :








    Henschel tornyos PVIB, jól látható a Zimmerit paszta.

    A Király Tigrisek magyarországi bevetéseikhez régebben volt egy jó linkem, most azonban nem találom, viszont ilyet hogy a JS2-k elpicsázták volna a PVIB - ket... Esetleg 1 PVIB vs 100 JSII esetén (mondjuk kb ez volt a helyzet, + a szovjeteknek volt üzemanyaguk lőszerük személyzetük alkatrészük és sok sok tartalék páncélosuk, a németeknek nem).

    A PVI - ról is berakok egy ismertetőt, az sem volt ám papírtigris : ).

    A leírás linkje : http://www.freeweb.hu/worldwar2/index.cgi?pg=jp38&bg=ger