• NEXUS6
    #17
    Biztonság szempontjából az ürrepülőgép visszalépés a hagyományos űrhajókhoz képest.
    Természetesen vitathatatlan az amerikai technológiai kultúra magas színvonala, de amíg egy Szojúz esetében szinte bármely repülési fázisban vannak egymást átfedő mentőrendszerek, addig az ürrepülőgépnél pont a legkritikusabb szakaszoknál csak a jóistenre van bízva az emberek élete.
    A Szojúz ráadásul a maga kategóriájában kb. a 3-4. generációt képviseli, ami valószínűleg önmagában egy kiforrott konstrukciót jelent, szemben az első generációs ürrepülőgéppel. Elég megnézni a statisztikát: Szojúz 33 év 4 halott; Space shuttle: 21 év 14 halott. Ez még akkor is jobb eredmény ha a Szojúz csak 3 főt szállíthat. Ja a Szojúznak az utóbbi 30 évben viszont nem volt űrhajós vesztesége (mondjuk volt már olyan eset, hogy felrobbant az egész indító álvány 100-150 technikust megölve, a drága pénzért kiképzett űrhajósok viszont megmenekültek. De hát más ország, más filozófia, más szempontok)
    Egyébként a Columbia első startjánál még meg volt a katapultálás lehetősége is, igaz akkor csak a két pilóta repült vele. Ezt aztán humanitárius indokokra hívatkozva kivették, mondván ha nem tudják megmenteni az egész személyzetet akkor senkit sem mentenek meg (Ez az!!!: dögöljön meg a szomszéd lova is!) Pedig aztán egy hozzáértő túlélő pilóta esetleg azt is elmondhatná, hogy mi a fene okozta azt a katasztrófát, ezzel hozzájárulva a következő repülések biztonságához, növelve a később utazó emberek túlélési esélyeit. De hát más ország, más filozófia...
    Mondjuk a Columbia esetében egy katapult ülés nem sokat ért volna.