• Deus Ex
    #16
    Jooreggelt.

    A cikket visszaolvasva, olyan színezete van, mintha én biztosan tudnám, mi történt. Amit leírtam, azt az Aranysas márciusi számának idevágoo cikke alapján írtam le, de az egész hozzászólás evvel együtt sem több, mint merő spekulácioo.
    Tökéletesen igazad van a pongyola megfogalmazással kapcsolatban, tipikus példája ez annak, amikor valami újdonságot elnevezünk egy már ismert dolog alapján, és az újdonságot evvel együtt felruházzuk az ismert dolog minden tulajdonságával.
    Jobban belegondolva a hővédő burkolat anyagáról csak szégyenlenivalóan keveset tudok, annyi rémlik, hogy különleges kerámia az anyaga, rendkívül joo hőszigetelő, de a mechanikai sérülést rosszul viseli. Szintén rémlik egy ismeretterjesztó film, ahol egy néhány cm élhosszúságü, ebből az anyagból való kockát narancsvörös izzásig hevítették, majd pedig - a rossz hővezetőképességet bemutatandó - néhány perc hűlés után a még mindíg sötét narancsban izzó kerámiát puszta kézzel megfogták és felemelték.
    Azt én is hallottam, hogy nincs köztük két egyforma geometriai méretekkel bíró, de azért ezt erős fenntartásokkal fogadom. Az rendben van, hogy többszörösen ívelt részek beburkolása valóban nagyszámú egyedi formájú burkolóelemet tesz szükségessé, de nem látom, miért kell egyedi elemeket készíteni a viszonylag sík szárnyak beborításához. Érdekes kérdéseket vetnek fel a futóműakna-fedelek is, foggalmam nincs, hogyan hozzák létre a megfelelő szintű szigetelést.

    Háát, arra én is nagyon kíváncsi vagyok, mi Imre véleménye az általam összehordottakkal kapcsolatban..

    A személyzet mentésével kapcsolatban a következő a problémám. Menteni vagy több Szujuzzal, vagy egy űrsiklóval lehetett volna. A több Szojuz épp nem volt készen, a startelőkészítés fázisában álló űrsikló felszállásáig pedig vagy másfél hoonapig kellett volna az űrrepülőnek üzemképes állapotban maradnia. Nem csak a készletek szükös volta miatt kérdéses ez az idő számomra, hanem azért is, mert senki sem látott még ürrepülőgépet egyfolytában másfél hoonapig működni.
    Még egy dolog. Akár a startnál fellépő ütközés, akár valami más okozta a Columbia katasztrófáját, nekem cserbenhagyás-ízűnek tűnik a dolog. A NASA tüdott a lehetséges sérülésről, de ismereteim szerint semmit sem tett a helyzet tisztázása érdekében. Ha én űrhajoos volnék, felmerülne bennem a kérdés, hogy a jövőben vajon szoolnak-e nekem, hogy hiányzik a gépem fele, vagy csak joo szoorakozást kívánnának az élvehamvasztáshoz. Úgy gondolom, bármi is okozta a katasztrófát, február elsején a bizalom is odaveszett.

    További kellemest.